Pojištění proti úpadku musí mít každá cestovní kancelář

13. květen 2014

Co můžeme čekat od nastávající letní sezóny? Jak správně vybrat zájezd, abychom byli spokojení? Na otázky odpovídal Lukáš zelený ze spotřebitelského časopisu dTEST.

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Milí posluchači, je s vámi Český rozhlas Dvojka, je 10 hodin 7,5 minuty, stále je s vámi Marie Retková, stále vám přeje krásné dopoledne a nabízím mailovou adresu jejakaje@rozhlas.cz, na tu už teď můžete psát dotazy, případně pozdravy pro dnešního hosta zpěvačku Hanu Zagorovou, která po 7 letech potěší opět srdce svých příznivců novým CD. Co na tom CDéčku najdeme, zda sama některé hudby, některé písničky otextovala a jak vůbec dneska žije. O tom bude řeč po 11 hodině, ale ta mailová adresa jejakaje@rozhlas.cz ta funguje nejen pro dotazy na Hanu Zagorovou, ale také bude fungovat ve Spotřebitelské poradně, protože my teď probereme téma, které vždycky přichází před sezónou, před letní sezónou, před sezónou zájezdů, a my se probereme cestovními kancelářemi, agenturami a poradíme, kterak vybrat ten správný zájezd. Na proti mně ve studiu Dvojky sedí Lukáš Zelený z časopisu dTest. Dobrý den, pěkně vítám.

Lukáš ZELENÝ, časopis dTest
--------------------
Dobrý den.

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Lukáši, tak jaká, jaké jsou novinky, co můžeme čekat od té letošní sezóny?

Lukáš ZELENÝ, časopis dTest
--------------------
Tak úplně tou nejpodstatnější novinkou, která nám přišla s účinností nového občanského zákoníku je, že cestovní smlouva, která dříve musela být nutně uzavřena písemně, tak nově už písemně být uzavřená nemusí, tudíž lze ji uzavřít třeba i po internetu.

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
To znamená, že stačí jedno jediné kliknutí a člověk uzavře tu smlouvu a dá se ta smlouva tak, jako je to obvyklé při nákupech po internetu, do 14 dnů zrušit?

Lukáš ZELENÝ, časopis dTest
--------------------
Tak tady bychom poprvé asi narazili, protože co se týče smlouvy o zájezdu, tak ta lze uzavřít po internetu, ale už od ní nelze v té 14denní lhůtě odstoupit. Právě zde zákon přináší výjimku z práva na odstoupení.

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
A já jsem říkala, že probereme cestovní kanceláře a agentury, možná bychom si mohli připomenout, jaký je rozdíl mezi nimi?

Lukáš ZELENÝ, časopis dTest
--------------------
Tak, hlavním rozdílem je, že cestovní kancelář pořádá ten zájezd, zatímco ta agentura jenom zprostředkovává nákup zájezdů od cestovní kanceláře.

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Tak a také pojištění určitě probereme. Já myslím, že posluchači už teď žhaví telefony, protože dovolená je něco, na co se člověk třeba těší, chystá se třeba celý rok a chce si ji užít podle svých představ, takže se můžete, milí posluchači k nám připojit, zeptat se Lukáše Zeleného z časopisu dTest, 221552525 nebo 221552424, případně můžete poslat mail jejakaje@rozhlas.cz. Mluvíme o výběrech zájezdů.

/ Písnička /

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Jsme zpátky ve studiu. Milí posluchači, můžete telefonovat na čísla 221552525 nebo 221552424, případně psát na jejakaje@rozhlas.cz s Lukášem Zeleným z časopisu dTest povídáme o výběru zájezdu na dovolenou. Lukáši, tak možná bychom si mohli povědět, co bychom měli vědět před uzavřením smlouvy, co všechno jaké informace bychom si měli shromáždit?

Lukáš ZELENÝ, časopis dTest
--------------------
Tak, nejprve si musíme porovnat jednotlivé zájezdy, výhodnost toho zájezdu a říci si, co všechno od toho zájezdu očekáváme. Ale co bych důrazně doporučil, aby si lidé zkontrolovali, je pojištění proti úpadku u cestovní kanceláře. To pojištění musí mít každá cestovní kancelář, která nabízí zájezdy a je opravdu velmi důležité v případě, kdyby ta cestovní kancelář zkrachovala v průběhu konání zájezdu nebo ještě předtím než na ten zájezd odjedeme.

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
A to musí mít tohle pojištění cestovní kancelář, ale nikoli agentura?

Lukáš ZELENÝ, časopis dTest
--------------------
Přesně tak, právě cestovní kancelář, která pořádá ty zájezdy, musí být pojištěna proti úpadku, ta agentura už ne, ta ty zájezdy pouze zprostředkovává, ten prodej jejich.

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Na co bychom si třeba v té smlouvě měli dát pozor?

Lukáš ZELENÝ, časopis dTest
--------------------
Velice důležité u té smlouvy je, abychom si pohlídali, že tam je vše, co od toho zájezdu očekáváme, například by tam mělo být i to, že chceme výlet na moře a připlácíme si za něj, tak aby skutečně v té smlouvě bylo poznamenáno má být výlet na moře, bylo za něj i připlaceno.

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Tak, zdravíme prvního volajícího posluchače. Dobrý den. Paní posluchačku.

osoba
--------------------
Dobrý den, posluchačka z Valašska.

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Dobrý den, zdravíme na Valašsko, povídejte, ptejte se.

osoba
--------------------
Já bych se jenom chtěla zeptat, zaplatili jsme si zájezd do Tunisu a vlastně za měsíc máme odlet, ale pořád nikdo nám neřekne kdy? A teď jsem se doslechla, že některé ty cestovky dělají, že prostě osmidenní zájezd, ale ti zákazníci odletí třeba odpoledne a ze zájezdu se vracejí už odlet ráno, takže vlastně dalo by se říct, že jsou pomalu o 2 dny ošizené. Jako jestli to je v pořádku?

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Hm, jak je to ošetřeno. Děkuju za tenhle ten dotaz, protože jsem se s tím setkala, my jsme kdysi byli na nějakém 10ti, 12denním zájezdu s manželem a byli tam lidé, kteří si zaplatili 8denní zájezd, ale přijeli večer skutečně ten první den a odlítali někdy ve 4 ráno ten poslední den, čili pro ně to byl 6denní zájezd, bylo to skutečně tak.

Lukáš ZELENÝ, časopis dTest
--------------------
My se s tím v naší poradně setkáváme často, že lidé právě si stěžují na to, že ta doprava se konala vlastně až v okamžiku, kdy už měl být ten zájezd. Ono je třeba ale zdůraznit, že ta doprava je právě součástí toho zájezdu a jak jsou ty lety naplánované, tak jsou i ta letadla plněna. Tudíž většinou cestovní kancelář ani úplně neovlivní, kdy lidé budou mít ten konkrétní let. My jsme v některých případech doporučovali lidem, aby reklamovali tuto skutečnost, aby ji namítli cestovní kanceláři, je třeba ale zdůraznit, že prakticky v žádném případu, případě s tou reklamací neuspěli. Tam by pak opravdu zbýval jedině soud, ale nejsem si úplně jistý, že by to mělo smysl, nebo že by tam byla nějaká velká naděje na úspěch.

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Jsou nějak stanovena pravidla, kdy by měla nejpozději dát ta cestovní kancelář vědět termín odletu?

Lukáš ZELENÝ, časopis dTest
--------------------
Ten přesný termín odletu včetně těch všech dalších informací by lidé měli obdržet nejméně ten týden předem.

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Ano, jejakaje@rozhlas.cz nebo 22155252 nebo 2424 na konci. Můžeme, Lukáši, pořídit také zájezd v zahraničí? Dneska se nakupuje po internetu úplně běžně zboží z ciziny, čili i zahraniční zájezd je možno koupit?

Lukáš ZELENÝ, časopis dTest
--------------------
Určitě, už je asi i běžnou praxí, že lidé si pořizují zájezdy od německých, rakouských cestovních kanceláří. Prakticky pokud dobře ovládáme jazyk, tak není problém si třeba u německé cestovní kanceláře zájezd pořídit. Ovšem důkladně vážit na co klikáme, abychom si ten zájezd nekoupili dříve než jsme tak chtěli učinit, protože i v Německu lze uzavřít zájezd na internetu a opět stačí jeden klik.

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Ano, máme další telefonát, dobrý den zdravíme, vítáme. Můžete se ptát.

osoba
--------------------
Dobrý den přeji, Jakubo ze Vsetína. Prosím, my jsme měli poznávací zájezd do Říma ve čtyřhvězdičkovém hotelu s tím, že jsme měli snídani v ceně. V tom hotelu jsme měli samostatnou místnost na snídani, a ta snídaně byla podstatně méně vydatná, bohatá, ale jak bych to nazval, jako snídaně běžně podávají v tomto hotelu jiným hostům, protože jsme tam nakoukli a viděli jsme. Je to, prosím, v pořádku a nebo není? Děkuji za odpověď.

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Ano, děkujeme.

Lukáš ZELENÝ, časopis dTest
--------------------
Tam samozřejmě pokud dochází k rozlišování mezi řekněme turisty z jednoho státu a z druhého, tak to určitě v pořádku není. Tady je ovšem důležité se pokud máme na místě delegáta, obrátit se co nejdříve na delegáta, vznést mu tuto námitku nebo uplatnit tu stížnost a požadovat po něm, aby co nejdříve sjednal nápravu. Pokud tak neučiní, tak uplatnit reklamaci přímo vůči cestovní kanceláři.

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Čili je možno i ex post po návratu z toho zájezdu uplatňovat třeba nějakou slevu, mám nafoceno jak vypadala snídaně těch turistů jiných zemí a moje.

Lukáš ZELENÝ, časopis dTest
--------------------
Určitě to možné je, ale je velice důležité už uplatnit stížnost namístě. Neodkládat a konat co nejdříve, pokud je tam delegát nebo nechat nebo obrátit se na personál toho hotelu, nechat si potvrdit, že jsme skutečně se na toho delegáta nebo na ten personál obrátili a po návratu když tak se obrátit přímo na cestovní kancelář.

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Dobrý den, vítáme ve vysílání, můžete se ptát, zdravím dalšího posluchače.

osoba
--------------------
Dobrý den, tady posluchač Pepa z Příbrami. Já jsem chtěl apelovat na všechny takové ty cestující, my jezdíme s jednou prověřenou cestovní kanceláří prostě, a tam vždycky všechno bylo v pořádku. Takže jsem na ty lidi chtěl takto apelovat, aby prostě měli všechno takovýhle zajištěný, od koho jedu, kam jedu, kde jsou jasně daný podmínky, aby to prostě byly cestovní kanceláře prověřené, spolehlivé a všechno, co k tomu patří, aby prostě klapalo.

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Čili prověřit si cestovní kancelář. Víte ale, když někdo poprvé vlastně cestuje, tak je to těžké. Těch nabídek je velká spousta, jak potom postupovat, to je dobrá rada.

osoba
--------------------
Ano, to určitě máte pravdu, tak jen tak, že my jsme takto prostě vždycky byli spokojení. Přeju každýmu cestujícímu, aby mu to všechno vycházelo. Příjemnej den, na shledanou.

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Děkujeme. Vám taky, na shledanou. Dobrý den, ne, nemáme telefonát.

Lukáš ZELENÝ, časopis dTest
--------------------
Tady ještě navážu jenom na pána, určitě má pravdu. My si musíme zjišťovat samozřejmě hodnocení těch cestovních kanceláří, recenze. V dnešní době už není problém podívat se na internet, podívat se na uživatelská hodnocení. Máme tam hodnocení cestovní kanceláře, hodnoceny zájezdy, hodnoceny ty hotely konkrétní, je tam určitě název hotelu, je tam jaká je tam strava, jaká je tam čistota, jak je to s bazény. Určitě, podívat se, zjistit si co nejvíce informací. Na druhou stranu nejlepší je osobní zkušenost nebo zkušenost někoho z blízkých.

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
A dát na ta hodnocení, která najdeme na tom internetu, ty osobní zkušenosti těch lidí, kteří tam byli?

Lukáš ZELENÝ, časopis dTest
--------------------
Tady je asi důležité zdůraznit, že musíme ty recenze brát s nějakou reservou. Ta cestovní kancelář nebo jakákoliv cestovní společnosti může řekněme trošku falšovat recenze, dá se to. Pak je ale důležité si asi říci, s tou recenzí se zfalšovat dá, 10 tisíc už ne. Takže určitě brát to s reservou a občas se zamýšlet nad tím nebrat to úplně na 100 %, že je to pravda.

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Dobrý den, vítáme ve vysílání.

osoba
--------------------
Dobrý den, tady vaše posluchačka Jana, zdravím vás oba a jsem ráda tady za tu diskusi a chtěla jsem se zeptat, co říká váš host na zájezdy přes zapakatel, člověk posílá penízky a dostane za to voucher, je toho spoustu, našla jsem i zájezdy do Turecka, které byly zlevněny z nějakých 19 tisíc na 3 tisíce a byla pod tím německá cestovní kancelář. Přišlo mně to trošku teda, že to asi nebude, že kdyby tam ty peníze člověk poslal, takže asi z toho nebude nic. Ale zajímá mě ten zapakatel, jestli s tím má váš pan host zkušenosti.

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Děkuju za váš dotaz.

Lukáš ZELENÝ, časopis dTest
--------------------
Tady v České republice funguje obrovské množství slevových portálů, tady ten patří k těm větším. Samozřejmě zaznamenáváme stížnosti, ale ty zaznamenáváme prakticky na všechny slevové portály. Tady asi opět je důležité zdůraznit ta základní, základní body obrany. Nejprve se zamyslet zda je ta akce nebo sleva skutečně výhodná a na druhou stranu, zda není až příliš výhodná, protože pokud paní říká, že je něco zlevněno z 19 tisíc na 3 tisíce, tak tady už bych asi váhal a měl nějaké to podezření, že nemusí být úplně všechno v pořádku. A zase německá cestovní kancelář, zamyslet, jestli chceme jet přes německou nebo přes českou, zvážit všechny plusy a minusy než zakoupíme takový voucher.

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Ještě jeden dotaz. Když si koupím po internetu u zahraniční cestovní kanceláře zájezd, jaké zákony se vztahují vlastně na tu smlouvu?

Lukáš ZELENÝ, časopis dTest
--------------------
Pokud my navštívíme webové stránky německé cestovní kanceláře, které jsou v němčině a klikáme na závazně objednávám také v němčině, tak zpravidla se to bude řídit německým právem, tedy tím právem toho zahraničního státu.

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Když si koupím zájezd po internetu, co vlastně mám v ruce?

Lukáš ZELENÝ, časopis dTest
--------------------
Tak většinou máte nějaké potvrzení, které vám přijde do e-mailu. Ale následně vám cestovní kancelář, protože ta cestovní smlouva nebyla sepsána, jak jsme zvyklí na pobočce, tak vám musí pak zaslat potvrzení, které bude obsahovat obdobné informace jako bychom získali podpisem standardní smlouvy o zájezdu.

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
A ještě mailem přišel dotaz na prodej zájezdů na předváděcích akcích.

Lukáš ZELENÝ, časopis dTest
--------------------
Taky jsme se s tím setkávali v poslední době o něco méně. Na druhou stranu hrozí tu ještě větší rizika, protože některé cestovní kanceláře mají sídlo ve Švýcarsku v poslední době nebo mají sídlo v Německu a pak zprostředkovává se nějaký ten prodej zájezdů u nás. Obecně na předváděcí akci bych nedoporučoval si pořizovat zájezd a už vůbec bych nedoporučoval jezdit na zájezd, kde je nám předváděno jakékoli zboží, prostě předváděcí akce v zahraničí určitě není nic bezpečného.

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Pojďme si to, Lukáši, shrnout, na co je tedy dobré myslet a co udělat ještě před uzavřením cestovní smlouvy?

Lukáš ZELENÝ, časopis dTest
--------------------
Tak určitě je velice důležité před uzavřením smlouvy důkladně číst, přečíst si co podepisujeme nebo na co klikáme a za jakých podmínek smlouvu uzavíráme. Případně je-li katalog, seznámit se s katalogem a pokud je v katalogu něco, co pak není ve smlouvě, tak chtít, aby ve smlouvě byl odkaz přímo na katalog. Musíme si zkontrolovat, zda cestovní kancelář je pojištěna proti úpadku a zkontrolovat si hlavně, zda všechno, co od toho zájezdu očekáváme, je v té smlouvě uvedeno.

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Tak já myslím, že oba dva můžeme popřát všem posluchačům, kteří se chystají na dovolenou a kteří si kupují zájezd a vybírají zájezd šťastnou cestu a ať se jim dovolená vydaří. Děkuju Lukáši Zelenému z časopisu dTest.

Lukáš ZELENÝ, časopis dTest
--------------------
Hezký den a hezké cestování.

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Děkujeme.

Autorizovaným dodavatelem doslovných elektronických přepisů pořadů Českého rozhlasu je NEWTON Media, a.s. Texty neprocházejí korekturou.

Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?

Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka

jak_klara_obratila_na web.jpg

Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama

Koupit

Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.