Grafiky Romany Rotterové ukazují v kryptě kostela cestu světla

6. červen 2014

Galerie Josipa Plečnika v kostele Nejsvětějšího Srdce Páně v Praze patří v těchto dnech výstavě grafičky Romany Rotterové. Přestože autorka svou originální grafiku vystavovala úspěšně od šedesátých let do počátku normalizace doma i v zahraničí, zůstává v podstatě až dodnes solitérem jen volně řazeným do kontextu s umělci z okruhu Nové citlivosti. Na výstavě jsou listy z autorčiných cyklů Vztahy, Cesty světla a Uzavření k vidění do 29. června.

Výtvarnice Romana Rotterová (17. 10. 1931 Praha) se narodila v rodině sochaře Leonarda Rottera. V otcově ateliéru zažívala první zkušenosti s výtvarným uměním. Významné bylo pro ni setkání s malířem a grafikem Vratislavem Janem Žižkou, který ji seznámil s grafickými technikami. V 60. letech vytiskla své první grafické listy a její originální grafika upoutala pozornost doma i v zahraničí.

Tichá práce v skrytuI když svými vyjadřovacími prostředky měla blízko k výtvarníkům Nové citlivosti, tvořila vždy stranou a velmi osobitě. Její práce byly pravidelně zastoupeny na prezentacích české grafiky po celém světě. Rok 1968 znamenal v jejím díle zásadní zlom. Romana Rotterová se ocitla v izolaci a až do konce 80. let téměř nevystavovala. Uzavřela se do soukromí, a proto i její tvorba nabývá niterné povahy a velmi střídmou, ale svrchovaně grafickou symbolickou mluvou – černobílou nebo jen s jednobarevnými akcenty – vyjadřuje intimní prožitky a pocity.

V pozemní kryptě Plečnikova kostela Nejsvětějšího Srdce Páně v Praze je instalována výstava grafických prací na papíře (suchá jehla, plastický tisk). Větší formáty a náročná technika umožňují zhotovení jen několika otisků, které mají charakter monotypu.

Spustit audio