Ekologickou verzi jednoho z nových kolínských trojčat si v Čechách nekoupíme

21. červen 2014

V Kolíně se začala vyrábět nová malá trojčata. A za pár dní budou mít premiéru na evropském trhu. Na té novinářské v nizozemském Rotterdamu byl Jan Říha z motoristické redakce. A zjistil, že jedno z nich – Toyota Aygo druhé generace – nebude v Česku vůbec nabízena v ekologické variantě s nižší spotřebou nazvané ECO.

Na rozdíl od mnoha evropských států Česko nemá žádné pobídky pro nákup vozů s dražšími ekotechnologiemi, které snižují ekologickou zátěž. Proto u nás nebude prodávána nová Toyota Aygo ECO s emisemi CO2 pouhých 88 gramů na kilometr a spotřebou 3,8 litru benzínu. „Pobídka ze strany státu je nulová, takže i z těchto důvodů by pro nás nebylo v tuto chvíli správné volit tuto verzi, ale jestli se v budoucnu jednou změní situace, jsme připraveni na to reagovat,“ vysvětluje Tomáš Vaněk z českého zastoupení Toyoty.

Čtěte také

Její rozhodnutí nenabízet v Česku ekologickou variantu Ayga komentuje motoristický publicista Ondřej Běhal. „U nás ekologické verze nejsou moc populární. Ekologická verze obsahuje stop-start systém, který některé automobilky dokonce vyřazují ze své nabídky za příplatek. Takže to jsou věci, které u nás lidi úplně netáhnou. Rozdíl ve spotřebě – 0,3 litru – nebude tak zásadní, aby to lidé řešili, a půjdou do normální klasické verze.“

Toyota Aygo

Různobarevné varianty

Nová kolínská trojčata druhé generace mají rozdílná jména i design. Uhlazený je Peugeot 108, robustní Citroën C1 a sportovně agresivní Toyota Aygo. U ní vsadili designéři na možnost personifikovat auto zvenčí i zevnitř různobarevnými plastovými panely.

„Samozřejmě je logické, že pro cílovou skupinu seniorů, bude auto barevně konzervativnější oproti mladé generaci, která samozřejmě využije kombinaci oranžovo-černé a auto udělá více do sportovna,“ říká Tomáš Vaněk.

Nové Aygo má ve tří i pětidvéřové verzi jediný litrový benzínový motor s kombinovanou spotřebou 4,1 litru. A uvnitř sedmipalcový displej pro parkovací kameru a multimediální soustavu, která komunikuje se smartphony, naviguje, přehrává hudbu, zobrazuje videa, fotky i sociální sítě. To vše vzniká na moderní kolínské lince, která byla kvůli efektivnímu japonskému systému „Just in time“ inspirací pro mnoho moderních továren. „Je to systém, který dneska převzali nejenom automobilky i v jiném odvětví, v elektronice. Na linku přijíždějí díly přesně ve chvíli, kdy jsou montovány na vůz.“

Toyota Aygo

Čtěte také

Věděli byste, za jak dlouho je v Kolíně smontováno jedno nové auto? Svým typickým rozesmátým způsobem Vás může inspirovat olympijská vítězka ve snowboardcrossu Eva Samková, která se byla v automobilce TPCA nedávno podívat.

„Já bych řekla, že by to mohli zvládnout tak za den, když budou mít všechny součástky.“ Správnou odpověď zná Tomáš Vaněk. „Podle informací, které máme z výrobního závodu TPCA trvá výroba jednoho modelu Aygo přibližně 12 hodin.“

autor: jař
Spustit audio