Vypovídají o výkonu žáka více známky, nebo slovní ohodnocení?

26. červen 2014
Radiofórum

Většina dětí vždy netrpělivě vyhlíží poslední školní den, kdy si vyzvednou vysvědčení. I když pro všechny děti tento dokument znamená začátek prázdnin, ne všude má stejnou podobu.

Mnohé školy totiž namísto klasického známkování zavádějí slovní ohodnocení, které podle odborníků děti méně stresuje. Navíc prý poskytuje lepší informace o jejich silných a slabých stránkách.

Zastánci známek zase tvrdí, že číslice slouží větší přehlednosti a žák může svoje výsledky snadno porovnat s ostatními, což podporuje soutěživost. Na první pohled také vidí, jestli se zlepšil, nebo zhoršil, a to ho může motivovat.

Mělo by slovní ohodnocení úplně nahradit známky? Má číselná škála dostatečnou výpovědní hodnotu?

Hostem Petra Schwarze byl Jaroslav Štercl, ředitel Asociace pedagogů základního školství.

autor: Petr Schwarz
Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.