Policie chystá na prázdniny manévry, na silnice vyšle stovky policistů

27. červen 2014

Ještě v roce 2008 zemřelo během prázdninových nehod přes dvě stě lidí. O rok později začala policie na první prázdninové týdny vysílat stovky hlídek a počet obětí klesl až na loňských 136. Přesto červenec a srpen patří k nejtragičtějším měsícům v roce. Důvodem jsou specifika prázdninového provozu.

Více policistů na silnicích i podle vás znamená, že se řada řidičů zklidní, i když ne všichni. „Myslím, že když řidiči policisty uvidí, budou se chovat zodpovědněji. Záleží na charakteru každého řidiče, protože někdo tím třeba naopak znervózní. Mě to teda určitě zklidní.“

Čtěte také

Jakmile policie v roce 2009 začala s masivní kampaní a zostřeným dohledem na odjezd na prázdniny, klesl počet obětí o čtvrtinu. Není divu, že i letos vysílá na silnice na 1 500 policistů. „Dopravně bezpečnostní akce, kterou vyhlásil policejní prezident na počátek prázdnin, začne 27. června v pátek, kdy se budou policisté věnovat dohledu na významných silničních tazích,“ konstatuje šéf dopravní policie Tomáš Lerch.

Příčiny letních nehod jsou pak jednoznačné. „Je to rozhodně únava, která je zapříčiněná právě slunným teplým počasím, je to nárůst intenzity silničního provozu, který je v těchto dnech,“ říká Tomáš Lerch. V posledních letech se objevil nový fenomén – zdánlivě nepochopitelné nehody, kdy řidič přejede do protisměru nebo bezdůvodně vyjede na rovném úseku ze silnice a nabourá do stromu.

„Ať to byl srpen 2012 anebo červen 2013, kdy došlo skokově k výraznému nárůstu teplot. Byly velmi intenzivní slunné dny a dalo by se říct, že v zápětí došlo okamžitě ke zhoršení následků dopravních nehod. Příčiny byly ve všech případech stejné – přejetí do protisměru, nepřizpůsobení rychlosti nebo vyjetí mimo komunikace, kde bereme jako hlavní příčinu to, že se řidič v danou chvíli úplně nevěnoval jízdě. Mohlo to být tím, že byl unavený, ve stresu nebo konal nějakou jinou činnost a samozřejmě velmi často docházelo i přehlédnutí dopravní značky a vlivem toho k nedání přednosti v jízdě,“ upozorňuje Tomáš Lerch. Před dvěma lety bylo dokonce vyjetí do protisměru nejtragičtější příčinou prázdninových nehod. Zemřelo při něm přes třicet lidí.

autor: pgj
Spustit audio