Poznat bestseller není jednoduché

25. prosinec 2014

Často stačí jediný autor a někdy i jediná kniha, aby uživila celé nakladatelství. Poznat bestseller v záplavě dalších titulů, a pak na něj ještě v ostré konkurenci získat práva ale není jednoduché.

Roman Schmidt, v počátku svého nakladatelství zariskoval a rozhodl se vydat na 20 tisíc výtisků tehdy debutujícího Jonase Jonassona a jeho knihy Stoletý stařík, který vylezl z okna a zmizel. Risk se mu vyplatil a dodnes se první knihy nakladatelství Panteon prodalo na 60 tisíc kusů, přičemž jako bestseller je označována kniha, které se prodalo 10 tisíc kusů.

Obdobný úspěch zaznamenalo nakladatelství Argo, kterému se podařilo vydražit dnes nejprodávanějšího spisovatele světa, Dana Browna. Milan Gelnar, ředitel nakladelství, tvrdí, že o autory či majitele práv je, ale třeba pečovat. Ovšem taková péče se pak vyplatí. Argu se se díky péči podařilo získat takzvaný backlist, čili přístup ke všem titulům. Zatím poslední vydaný román Inferno dosáhl v Česku prodeje 104 tisíc kusů.

Čtěte také

Vlajkovou lodí nakladatelství Albatros je práce Joanne Rowlingové. Tu pro Česko objevil programový ředitel nakladatelství Albatros Ondřej Müller, když v roce 1998 při cestě na frankfurtský knižní veletrh přes rameno přečetl dvě stránky od spolucestujícího.

I přes to si Müller musel za za Harry Potterem hodně stát, aby ho prosadil. Velké fantastické ságy nebyly v kurzu a příběhu o čarodějnickém učni pro dospívající nikdo nevěřil. Asi nikdo tehdy nepředpokládal, že by najednou právě v tom oboru dětské literatury vznikl takovýto obrovský fenomén.

Potterovská sága nakonec v prodejích překonala hranici 2,5 milionu prodaných knih. A přestože si nakladatelství svého bestselleristu udrželo pro celý backlist, muselo o Joanne Rowlingovou paradoxně zabojovat znovu. Začala totiž vydávat pod pseudonymem Robert Galbraith. Nebyl to ale marketingový trik. V nakladatelském světě jednoduše začala fungovat pod jinou identitou.

J. K. Rowlingová

Detektivka Volání kukačky nebyla mimo Británii dostupná pro nákup práv. Ve chvíli odhalení se proto rozzuřil mezi vydavateli z celého světa boj o nový titul etablované autorky. Albatros Media se rozhodla do nákupu investovat, a tak teď vydává Rowlingovou kompletně.

Nakladatelství XYZ vydává titul Padesát odstínů šedi. Trilogie se k nakladatelství dostala zvláštní cestou, přes českou překladatelku, která hotový překlad nabídla nakladatelstvím k publikaci. Petr Tychtl, ředitel nakladatelství XYZ, shrnuje, že ačkoliv kniha kvalitativně není nijak výjimečná, zaujalo jej to, že existovala silná cílová skupina, která dokázala s titulem pracovat ještě před tím, než kniha vlastně existovala.

Tychtl shrnuje, že to, co dělá z knihy bestseller, nedokáže vlastně nikdo pojmenovat. Důležitou roli sehrává intuice nakladatele a cit pro to, že by tohle mohl být bestseller.

Čtěte také

Petra Tobišková, literární agentka Agentury Andrew Nurnberg, která na našem trhu zastupuje zahraniční autory a nakladatele, říká, že jejich úkolem je nabízet zahraniční tituly českým nakladatelům, resp. reagovat na či zprostředkovávat českou poptávku po konkrétních titulech.

Agentura má zhruba 100 zahraničních partnerů a každý z nich má od 50 do tisíce autorů, takže rozsah titulů je opravdu obrovský. Dle Tobiškové se snaží zohledňovat zájem trhu a čtenářů a podle toho nabízet místním nakladatelům ty knihy a tituly, o kterých si myslí, že by se mohly dobře prodávat a najít své čtenáře.

Titulní strana obálky knihy Steve Jobs, autor Walter Isaacson

Tobišková shrnuje, že i proces koupě se velmi liší titul od titulu. U oddychové beletrie mohou nakladatelé rozvažovat i 2 roky. Sama ovšem preferuje, když nakladatelé jasně vyjádří svůj postoj a případnou finační nabídku. Další proces je tak vlastně jakousi aukcí, přičemž koupě titulu zavedeného autora se pohybuje v řádu statisíců dolarů.

Zajímavým trendem je i to, že nakladatelé čím dál častěji kupují knihy, které vlastně ještě nejsou hotové, například jen na základě ukázek. Příkladem takové knihy byla např. biografie Steva Jobse.

Tobišková také dodává, že i poměrně malý český trh je pro zahraniční autory a majitele práv zajímavý. Existují tituly, kterých se u nás prodalo na sto tisíc výtisků, což pro autory znamená i přes sto tisíc dolarů na autorských právech. Taktéž další jazyková vydání jsou mnohdy dobrou reklamou pro další růst titulu a jeho popularity.

Roční obrat českého knižního trhu odborníci odhadují na 7 miliard korun. Přesná data neznáme, protože nakladatelé většinou nezveřejňují počet prodaných kusů ani náklad. Jisté je tak jen to, že z téměř 18 tisíc titulů, které u nás loni vyšly, se za asistence schopných nakladatelů a nezbytného štěstí v bestsellery proměnily jen desítky.

autor: zvl
Spustit audio