Síly se nemají tříštit, ale spojovat, tvrdí nový ředitel Jihočeské filharmonie Otakar Svoboda

2. září 2014

Spojení, fúze, prolínání – to jsou termíny, které se ve slovníku nového ředitele Jihočeské komorní filharmonie Otakara Svobody teď vyskytují snad nejčastěji. Myšlenka, se kterou přednedávnem do Českých Budějovic přišel, je oživit zdejší hudební scénu propojením klasiky s moderními, ale zároveň kvalitními žánry. Už si vyzkoušel spojení filharmoniků s Anetou Langerovou, chystá spolupráci s Janou Kirschner, přijede Pavol Hammel.

Jihočeská lokálka chce jeho příměrem opustit úzkokolejku a jako expres se rozjet po širokorozchodné trati. Dvořákem a Piráty z Karibiku zahájí hokejovou sezónu Motoru České Budějovice. Není to už trochu vykolejení?

„Není. Filmovou hudbu hrají symfonické orchestry po celém světě. Pražský FOK Piráty z Karibiku zahajoval svou jubilejní osmdesátou sezónu. Proč bychom my nemohli takto zahájit naši 34. a zároveň tu prvoligovou? Není to vybočení, za které bychom se měli stydět. Navíc v Českých Budějovicích z mého pohledu chybí celkové zaměření se na popularizaci města, a to nejenom jeho kultury, ale třeba i sportu. A já jsem toho názoru, že síly bychom neměli tříštit, ale spojovat.“

Filharmonie, která je zatím z nejmenších v republice, by se pod vedením Otakara Svobody měla rozrůst i co do počtu hráčů. Spěje ke čtyřicítce a zároveň ke změně a zkrácení svého názvu: Jihočeská filharmonie. „Charakteristika komorní nás limituje, jako skutečná filharmonie si budeme moci dovolit větší projekty, větší rozmach, i směrem do zahraničí.“


Chceme patřit mezi velké orchestry

Expandovat by chtěl Svoboda i do prostoru: „Nemáme kde hrát větší věci – s větším počtem diváků a díla hlučnější ze své podstaty. Naše působiště, koncertní síň Otakara Jeremiáše – což je název, který bych mimochodem chtěl také změnit a zestručnit, nevyhovuje kapacitou. Výstaviště není klasické prostředí, Metropol je přespříliš archaický prostor. Kaplického Rejnoka podle mých informací zastupitelstvo odmítlo a navíc je naddimenzovaný, koncertní síň pro patnáct set lidí České Budějovice neutáhnou. My bychom chtěli pořádný, hezký sál, jaký tady zatím není.“

Novinky - programové, pojmové i vizuální – doufá Otakar Svoboda, že publikum postupně přijme. „Máme abonentní řadu A, která zůstává klasická a je postavena jako velmi kvalitní, jděte proto na řadu A, nic neriskujete. Ale máme také řadu B, která je více experimentální. Zkuste ji, třeba i ta vás zaujme. Čili přijďte se podívat na zahajovací koncert sezóny s houslovým virtuosem Hagaiem Shahamem, ale i na budějovickou náplavku na projekt Vltava žije, kde budeme vystupovat pod světelnou show. To jsou dvě krajní polohy, mezi kterými se chceme pohybovat. Všechny velké orchestry to dělají a my chceme patřit mezi ně.“

Spustit audio