Na předváděcí akce raději vůbec nechoďte, radily v Rakovníku zástupkyně ČOI

Zástupci České obchodní inspekce se snaží radit lidem, jak nenaletět takzvaným „šmejdům“. Ve spolupráci s městy proto pořádají besedy na téma předváděcích akcí a jejich rizik. Setkání nazvané „Jak nespadnout do pasti“ se konalo i v Tylově divadle v Rakovníku. Inspektorky shromážděným seniorkám několikrát zopakovaly, že nejlepší je se předváděcích akcí vůbec neúčastnit.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Předváděcí akce pro důchodce (ilustrační foto)

Předváděcí akce pro důchodce (ilustrační foto) | Foto: Český rozhlas

Prodejci si vybírají osamělé osoby, se kterými mohou manipulovat, upozorňuje zástupkyně ředitele inspektorátu České obchodní inspekce pro Prahu a Středočeský kraj Marie Střihavková.

Nabízejí také mnoho výhod, dárků a slev. Jenže i když si každý dárek člověk několikanásobně zaplatí, stále se najde řada lidí, kteří podlehnou.

Přehrát

00:00 / 00:00

Zástupkyně České obchodní inspekce v Rakovníku radily, jak nenaletět na předváděcích akcích

„Teprve až v klidu domova si kolikrát uvědomí, že ty hrnce za 29 990 ani nepotřebuje,“ říká inspektorka Libuše Pešková.

Od ledna mají prodejci povinnost plánované předváděcí akce hlásit. V Praze a ve středních Čechách je zhruba 30 firem, které je pořádají. Měsíčně nahlásí třeba stovku akcí.

„Takže nás zahltí hlášenými akcemi a koná se třeba jedna z deseti,“ popisuje jeden z mnoha triků prodejců Martina Střihavková. Inspektoři proto nemohou jezdit na všechny akce. Stává se také, že na nějakou vyrazí, ta se ale nekoná.

Vrátit zboží bývá problém

Po premiéře dokumentu Šmejdi režisérky Silvie Dymákové se o problematice předváděcích akcí a nátlaku na seniory začalo více mluvit. Prodejci už podle inspektorek nejsou tak agresivní, jak zachycuje film, teď prý sází na propracovanou psychologickou hru.

„Třeba tím, že se vydávají za spotřebitelskou organizaci, která pomůže, zaštiťují se nějakou dotací z Evropské unie a podobně,“ přibližuje Střihavková.

Pokud člověk nějaké zboží koupí a pak si to vyčítá, má ze zákona právo do 14 dnů od kupní smlouvy odstoupit. V 90 procentech případů se mu to ale podle inspektorek nepovede.

Firma totiž často na uvedené adrese vůbec nesídlí nebo se nepodaří zastihnout někoho, komu by spotřebitel zboží fyzicky vrátil.

„Kdo tento problém s předváděcími akcemi může vyřešit, jsou sami senioři – tím, že na ně chodit nebudou,“ připomíná znovu Martina Střihavková.


Zvětšit mapu

A.Rokosová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme