Automobilkám se začíná v Evropě opět dařit, výjimkou je ruský trh

V létě začali Evropané více nakupovat auta. Vyplývá to ze zprávy Evropského sdružení výrobců automobilů. Vzhledem k tomu, že tento průmysl je tahounem evropské ekonomiky, je to velice dobrý signál dalšího oživování. Velké potíže však mají automobilky na ruském trhu, kde poptávka stále klesá.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Přední pohled

Přední pohled | Foto: Opel

Prodeje nových automobilů v unii jako celku rostly příjemným tempem, v červenci o 5,6 procenta a v srpnu přes 2 procenta. Výjimkou je pouze Francie, která už delší dobu kazí unijní statistiky, protože se potýká s vleklými ekonomickými potížemi. Prodeje tu klesly o víc než 2 a čtvrt procenta.

Automobilový průmysl je v Evropě velice silný a prostřednictvím dílčích dodávek dává práci nejen velkým firmám, ale také řadě menších výrobců. A to i v České republice.

V srpnu klesly o 0,4 procenta prodeje i v Německu a o 0,2 procenta v Itálii. Jedná se ale zřejmě jen o statistický výkyv.

Ne všude se však daří auta prodávat. V poslední době mají automobilky velké problémy na ruském trhu. V zemi klesá poptávka, lidé nemají peníze. Zpomaluje tam hospodářský růst a rubl stále klesá.

Vůči dolaru oslabil od vypuknutí ukrajinské krize už o 15 procent. V srpnu se dál zrychlil pokles prodeje nových osobních a lehkých užitkových aut na ruském trhu, a to meziročně o 26 procent.

Automobilky omezí místní výrobu v Rusku

Například německá automobilka Opel se rozhodla prudce omezit tamní výrobu. Od srpna do října sníží výrobu ve své petrohradské továrně na pouhých 16 dnů. Zároveň nabídne zhruba čtvrtině ze dvou tisíc zaměstnanců odstupné za dobrovolný odchod z podniku, napsala agentura Reuters.

Přitom Rusko bylo loni pro Opel třetím největším trhem po Británii a Německu. Jenže podíl Opelu na ruském trhu spadl od ledna z devíti na 7,8 procenta.

Opel přitom není první zahraniční automobilkou, která své aktivity v Rusku omezuje.

Největší evropská automobilka Volkswagen snižuje produkci aut ve své továrně v ruské Kaluze, kde se vyrábějí i vozy Škoda Fabia a Octavia. I když zrovna škodovka si zatím na pokles prodejů nestěžuje.

Zahraniční automobilky se navíc připravují na to, že možné ruské embargo omezí dovoz součástek a náhradních dílů ze zahraničí. Ovšem problémy má i ruský výrobce Avtovaz. I ten bude muset omezovat výrobu. Plánuje vyrobit o 25 tisíc méně aut značky Lada, než si začátkem roku předsevzal.

Jitka Hanžlová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme