Českým sklárnám a porcelánkám přibývají nové zakázky. Některé podniky nestíhají vyrábět

O české výrobky ze skla a porcelánu je obrovský zájem. Více než 60 procent zboží se vyváží do zahraničí. Třeba český cibulák je oblíbený na trzích v Jižní Koreji. A zájem je i o umělecké sklo. Některé společnosti dokonce nestíhají vyřizovat objednávky.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Sklářská pec

Sklářská pec | Foto: Lukáš Milota | Zdroj: Český rozhlas

Ještě zhruba před pěti lety se zdálo, že s tuzemskou výrobou skla i porcelánu bude konec. České výrobky nahradily ty levnější z Asie a sklárny i porcelánky musely propouštět stovky zaměstnanců. Některé podniky pod nátlakem levné konkurence dokonce zkrachovaly.

V poslední době se ale průmyslu začíná dařit, a to nejen díky silné tradici, ale i novým technologiím a investicím do výroby. Oboru pomohlo i oslabení koruny. Více než dvě třetiny zboží se totiž vyváží do zahraničí.

Že je o české výrobky zájem dokazují i tržby, které loni celkově dosáhly více než 42 miliard korun. Společnost Preciosa Ornela svůj prodej například ztrojnásobila. Zatímco před pěti lety prodala 1600 tun skleněných perliček, letos by to mělo být až 4000 tun.

Některé firmy mají dokonce tolik zakázek, že nestíhají vyrábět. Jako například sklárna Ajeto v Lindavě.

Chybí pracovníci

I přes dobré výsledky nemá tradiční sklářské řemeslo vyhráno. Podobně jako v ostatních technických oborech, i tady chybí kvalifikovaní pracovníci. To potvrzuje i Markéta Heroutová ze Svazu průmyslu a dopravy:

„Dochází samozřejmě ke generační obměně. To znamená, že čeští mistři začínají odcházet do důchodu a nemají úplně komu předat svoje znalosti a zkušenosti. Některé obory už dokonce zanikly. Firmy potřebují především brusiče, technology, kteří už téměř nejsou.“

Společnosti se proto řemeslo snaží předat mladší generaci, a to prostřednictvím různých workshopů, dnů otevřených dveří nebo zakládáním pracovních dílen či škol přímo v podnicích.

Zuzana Švejdová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme