V Brandýse a Velkém Oseku začala oprava zchátralých plavebních komor

Dva a tři měsíce budou zavřené dvě zchátralé stavební komory na řece Labi - v Brandýse nad Labem u Prahy a ve Velkém Oseku na Kolínsku. Jde o poslední dvě zařízení na středolabské vodní cestě starší padesáti let, které zbývá kompletně zmodernizovat.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Zahájení modernizace plavební komory v Lobkovicích

Zahájení modernizace plavební komory v Lobkovicích | Foto: Jana Huzilová

„Projede poslední loď, za kterou se začne plavební komora hradit. To bude trvat zhruba den a potom dojde k vyčerpání komory,“ plánuje hlavní stavbyvedoucí Zdeněk Burda u plavební komory v Brandýse nad Labem.

Komora v Brandýse je z roku 1936 a největší problém je v jejím dně, které je v dezolátním stavu a ohrožuje plavbu na středolabské vodní cestě, protože hrozí jeho provalení. Komora je navíc založená na tekoucích píscích a pevné podloží je dost hluboko.

Přehrát

00:00 / 00:00

Rekonstrukci plavebních komor v Brandýse nad Labem a Velkém Oseku se věnuje reportérka ČRo Alena Rokosová

Dělníci proto musejí obvod komory zpevnit tryskovou injektáží. „Je to vrtačka, která má dlouhou lafetu. Na konci vrtačky je hlava a pod ohromným tlakem se žene směs cementu a vody. Dochází k tomu, že se vytryská sloup ke spodnímu líci dna,“ popisuje postup stavbyvedoucí.

Komora bude zavřená do 16. listopadu. Ta ve Velkém Oseku na Kolínsku bude nefunkční o měsíc déle, až do 18. prosince. Tam totiž budou práce ještě náročnější - je potřeba zbourat skoro celou původní konstrukci z roku 1952 a postavit novou.

Dělníci musejí starou betonovou zeď rozřezat speciální pilou s diamantovým lanem. „Je to nezbytné. Stav je opravdu havarijní. Vrata komory ve Velkém Oseku se musela vyměnit, protože tam došlo k havárii. I stav zdí je havarijní a dno může zkolabovat kdykoliv,“ vysvětluje Jiří Feygl z Povodí Labe.

Rekonstrukce pomůže splavnosti Labe

Podle Ředitelství vodních cest jde o projekty, které přispějí ke splavnosti celé labské vodní cesty. „Splavnost ale nevyřeší. Hlavní problémy jsou u Děčína a je to nedokončení vodní cesty do Pardubic,“ říká zástupce ředitele Ředitelství vodních cest Jan Bukovský.

Dodává, že stavba jezu u Přelouče, nezbytná pro zajištění splavnosti Labe až do Pardubic, by mohla začít příští rok. Opravy komor v Brandýse a ve Velkém Oseku s ní souvisí, protože během stavby jezu u Přelouče bude potřeba odvážet materiál.

„Jednou z podmínek posouzení vlivu na životní prostředí je, že se materiál bude vozit lodí. Pokud by mezitím zkolabovala plavební komora Velký Osek nebo Brandýs, museli bychom zastavit stavbu v Přelouči,“ tvrdí Jan Bukovský. Opravy komor budou hotové do konce příštího roku.

A.Rokosová, Vojtěch Man Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme