Souboj malých aut v Paříži: Škoda Fabia versus Huyndai i20 a Opel Corsa

2. říjen 2014

Slavnostní premiéru měla dnes ráno na autosalonu v Paříži třetí generace Škody Fabia. V průběhu dne se představí také její přímí konkurenti - druhá generace Hyundaie i20 a pátá populárního Opelu Corsa.

Fabia vyjíždí se čtyřmi benzínovými a třemi naftovými motory o výkonu od 44 do 81 kW, tedy od 60 do 110 koní. „Všechny benzínové motory vyrábíme v Mladé Boleslavi včetně motoru 1.0 MPI, ale i TSI motorů. Vyrábíme zde i převodovky pro všechny benzínové motory včetně automatické převodovky DSG ve Vrchlabí. Tím chci jenom říct, nejenom vývoj, ale i výroba je made in Czech,“ konstatuje šéf vývoje motorů a podvozků škodovky Martin Hrdlička.

Čtěte také

Konkurenční Hyundai i20 vyjede v listopadu s jedním ze dvou benzínových a dvou naftových motorů o výkonu od 75 do 100 koní. Opel Corsa pak má nabídnout celkem 7 motorizací, z toho dva naftové motory. Jediná fabia se základním motorem 1.0 MPI dokázala dostat o 20 kilogramů pod magickou hranici jedné tuny. Případnou sportovní verzi RS nelze u nové generace vyloučit. Záleží na tom, jaký by o ní byl zájem. Auto je na to připraveno, i když by muselo doznat určitých změn.

Není to jen tak

„Auto je citlivý organizmus. Dáme tam motor silnější než 81 kW, řekněme přes 100 kW. Bývalé RS mělo 132 kW. I takový motor bychom dokázali. Ale v ten okamžik to znamená silnější brzdy, jiný podvozek, rozdělení sil na nápravy, znamená to zabývat se aerodynamikou vozu. Není to úplně triviální záležitost,“ upozorňuje Martin Hrdlička.

Auto vám pomůže

Tady v Paříži se potvrzuje trend rozšiřování nejrůznějších asistenčních systémů. I v automobilech téhle třídy už ale také nalezneme hlídání bdělosti řidiče, asistent pro jízdu v jízdních pruzích, systém automatického brzdění, hlídač mrtvého úhlu, LED světla pro denní svícení, čtení dopravních značek, a podobně. Samozřejmostí je systém jízdní stability, fabia navíc využívá tohoto systému k lepší ovladatelnosti.

Čtěte také

„Vyvinuli jsme kompletně nový ESC systém a ten nám umožní použít systém XDS Plus – velmi komplikovaný název. Znamená to, v anglické literatuře byste našli, Torque Vectoring. V praxi jde o to, že jemným zásahem do brzd automobilu dokážeme vozidlo přiřizovat – při jízdě do zatáčky je přibrzděno kolo, na kterém se vytvoří brzdná síla a ta pomáhá stočit vozidlo do zatáčky,“ popisuje Martin Hrdlička.

A nemůže chybět ani stále rozšířenější propojení auta s mobilními telefony a internetem. Důkazem jsou systémy Mirror Link u Fabie nebo IntelliLink u Corsy.

autor: pgj
Spustit audio