Přírodní zahrady v mateřských školách v Novém Boru slouží k zábavě i výuce

8. říjen 2014

Ve čtyřech mateřských školách v Novém Boru na Českolipsku si hrají děti v neobvyklých zahradách. Každá z nich je originál, kde se využilo původního terénu i prostředí. Někde si děti hrají u položeného a zabezpečeného kmene stromu, jinde na oblázcích u malé vodní plochy.

Na zahradě mateřské školy Klíček jsou pro předškoláky k dispozici dřevěné lávky, chodníčky, hromada písku s brouzdalištěm, nebo takzvané mlhoviště.

„Myšlenkou této zahrady, v přírodním stylu, je vrátit děti zpět k přírodě. Teď stojíme na mlhovišti. To slouží za pěkného počasí k tomu, že je zkrápí a rosí. V těch kůlech jsou zabudované trysky,“ vysvětluje učitelka mateřské školky Veronika Cenková a pokračuje: „Tady v tom bazénku, kterému se bude říkat brouzdaliště, bude napuštěná voda. Děti pak s ní budou experimentovat. V zimním období budou pozorovat, jak se voda přeměňuje na led.“

Celá zahrada slouží vlastně k výuce. Zároveň se učí samostatnosti a odpovědnosti za svoje chování.

„Máme tu záhonky, kde si budou pěstovat květiny i zeleninu. Tu pak zužitkujeme ve školní kuchyni. Tím, že jsme městská školka, tak tu přírodu nemáme tak blízko. Tak jsme si jí kus přinesli sem,“ dodává Cenková.
Děti si hrají na hromadě písku s lopatkou, nebo se prochází mezi trávou. Některá děvčata si udělala ze suchého listí doslova květinový puget a prochází mezi nízkým rákosím. Dotýkají se ho a občas ho i pohladí.

Strach z toho, že děti něco provedou nebo se jim něco může stát je prý zbytečný. „Já si myslím, že oni mají hodně málo volnosti a pohybu. Když už dostanou ten pohyb, tak si oni musí uvědomit, na co můžou, na co dosáhnou a za co jsou zodpovědné,“ konstatuje Veronika Cenklová.

Zatím mají děti možnost hrát si v přírodní zahradě přibližně na třetině pozemku. Zbytek se ještě bude využívat například pro bylinkovou zahrádku.

Spustit audio