Poslední tři měsíce roku jsou pro chodce na silnicích nejrizikovější

Od počátku roku zemřelo při nehodách 68 chodců. Z toho víc než polovina v noci. S krátícím se dnem a špatnou viditelností počet jejich tragických nehod každoročně dramaticky roste.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Chodci a reflexní prvky (ilustrační foto)

Chodci a reflexní prvky (ilustrační foto) | Foto: licence Creative Commons Attribution 2.5 Generic, mrjorgen

„Pro chodce, co se týká viditelnosti a usmrcení chodců, tak jsou nejnebezpečnější samozřejmě podzimní a zimní měsíce. Říjen, listopad a prosinec,“ potvrdil dopravní policista Miroslav Šimeček.

Jen loni za tyto tři měsíce zemřelo v noci stejně tolik chodců jako za předchozích devět měsíců - 40.

Podle aktuálních čísel zemřelo zatím letos do konce září 68 chodců, z toho více než polovina v noci. Ale právě následující tři měsíce jsou každoročně těmi nejhoršími.

Například v roce 2010 během nich zemřelo 66 lidí, z toho 36 jen za listopad. Loni to bylo 58, z toho 40 za tmy. A to je právě problém. Slunce v tyto dny vychází okolo sedmé hodiny ranní, ale zapadá už okolo páté odpolední. A na to chodci zapomínají.

Zvláště u nehod chodců se musí prokazovat, zda řidič měl vůbec šanci chodce včas vidět. A to je především odpovědnost samotných chodců. Podceňují, že často nejsou do poslední chvíle vidět. Myslí si, že když oni vidí svítící auto, řidič je přece vidí také, ale to se pletou.

Na barvě záleží

„V případě, že si chodec obleče velmi tmavé oblečení, tak se viditelnost nebo vzdálenost, na kterou je řidič schopen vidět chodce, redukuje na 18 metrů. Čím světlejší oblečení zvolí, tím se situace zlepší."

"V případě červené barvy se jedná o viditelnost na 35 metrů, v případě bílé barvy oblečení vidíme chodce až na vzdálenost 55 metrů,“ popisuje Martin Farář z BESIPu.

Ale ani těch 50 metrů často nemusí stačit. Navíc ve chvíli, kdy začne pršet nebo je mlha. Řidič při padesátce ujede za sekundu 14 metrů, při osmdesátce mimo obec už je to 22 metrů. Než zareaguje, je to dvojnásobek.

Na Slovensku zavedli pro chodce na místech bez veřejného osvětlení povinné reflexní prvky. Počet obětí výrazně klesl a v nočních hodinách a za tmy dokonce pětkrát. Přitom není potřeba podle Zuzany Ambrožové z BESIPu nosit rovnou výstražné vesty.

„Nemusíme chodit ve výstražných vestách. Skutečně stačí reflexní proužek. A ten nás výrazně zviditelní až na 200 metrů.“

Dobré je mít reflexní pásek na zápěstí a současně druhý na kotníku, a to vždy na straně do vozovky.

Ideální pak je samozřejmě oblečení s reflexními prvky, především pro děti, kdy je zvýrazněn obrys celé postavy, školní tašky a batohy s reflexními prvky a tak dále. Zkrátka, čím víc tím lépe.

Petr Jansa Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme