V Brazílii se rozjíždějí Ostře sledované vlaky, začíná přehlídka Menzelových filmů
V Rio de Janeiru začala dvoutýdenní přehlídka filmů Jiřího Menzela. Udělat přehlídku režiséra, který je skoro z druhé strany planety, ale není jen tak.
Musí se napsat projekt, projít filmy, které nejsou běžně v Brazílii dostupné, domluvit sponzora - konkrétně kulturní centrum jedné z bank, zapůjčit filmy z českého archivu, těžké cívky dovézt za pomoci českých diplomatů do Brazílie, opatřit je překlady. A zajistit účast samotného režiséra.
„Jiří Menzel najednou souhlasil, chtěl přijet," říká duchovní otec přehlídky Márcio Melges. Pamatuju si, jak mi ještě v květnu říkal, že to vypadá, že vše opravdu vyjde, a měl z toho obrovskou radost.“
„Původní datum přehlídky byl srpen, ale kvůli programu Jiřího Menzela jsme ho změnili. Pak už jsme ladili detaily, aby všechno vyšlo a mohli jsme ho tady přivítat."
Vše se ladilo do poslední chvíle. Zvuk, obraz, správné umístění dodatečných titulků v portugalštině. Jenže jsou i věci mimo moc organizátorů. Jiří Menzel nakonec kvůli problémům na letišti zahájení festivalu nestihl. Původně letěl až z Budapešti, kde měla před čtyřmi dny premiéra opery v jeho režii.
Filmová přehlídka Menzelových filmů v Brazílii začala shodou okolností jeho nejnovějším filmem Donšajni, který se také točí kolem opery. Ten měl zároveň večer premiéru v Latinské Americe. Z Menzelových filmů jich 15 pro přehlídku vybíral Hernani Heffner.
„Cíl přehlídky je představit důležitého filmaře, umělce s dlouhou kariérou, který získal důležitá ocenění, který dělá filmy tak, jak je to běžné i dnes. Jednak ty, které jsou přístupné, oslovují a baví široké publikum, ale zároveň točí sofistikované snímky."
Dosud nejznámější jsou v Brazílii oscarové Ostře sledované vlaky, které se kdysi dostaly do kin. Kurátor přehlídky čeká, že teď by brazilské publikum mohl nejvíc oslovit film s nominací na Oscara, Vesničko má středisková.
A přestože se režisér neobjevil hned v první scéně, publikum o diskusi s ním nepřijde.