Jaké jsou nové praktiky při podomním prodeji? Nabízejí plyn i matrace

14. říjen 2014

Setkali jste se někdy s podomním prodejem? Prodejci dnes takto nabízejí všechen sortiment od levného volání až po levné hrnce. Často si ale musíme dát pozor na kvalitu nabízeného produktu. Jaké jsou nové praktiky podomních prodejců prozradil Lukáš Zelený z časopisu dTest.

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Přiznávám, dozpíval Karel Zich na Českém rozhlase Dvojce, byla to poetická píseň, my ale to vezmeme velmi realisticky a prakticky ve Spotřebitelské poradně, protože budeme mluvit o nových praktikách při podomním prodeji, a to s Lukášem Zeleným z časopisu dTest. Pěkně vítám, dobrý den.

Lukáš ZELENÝ, časopis dTest
--------------------
Dobré dopoledne.

Čtěte také

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Tak, jaké nové praktiky se vyskytují, co nabízejí podomní prodejci, co všechno?

Lukáš ZELENÝ, časopis dTest
--------------------
Tak, už všichni jsme si zvykli, že nám chodí nabízet výhodnou elektřinu, výhodný plyn a výhodné volání, občas nějaké hrnce, někdy tam je biolampa a potravinové doplňky a všechno možné, ale nově už nám taky můžou přijít nabídnout matrace a polštáře, případně přikrývky, a tam už nám hrozí i nějaké riziko, že třeba nebudeme moc využívat svá práva naplno.

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Neříkejte, že matrace vozí s sebou?

Lukáš ZELENÝ, časopis dTest
--------------------
To právě nevozí, oni odprezentují, nějaká ukázka tam je, řekněme nějakého kousku, abychom si vyzkoušeli jaký je to materiál a potom se nás zeptají třeba a do jaké postele bychom to chtěli? A teď tam začnou samozřejmě v tom bytě přeměřovat rozměr té postele a v nás vzbudí ten dojem, jak je to přesně pro naší postel, přesně pro nás na míru.

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
A v čem tkví ten fígl?

Lukáš ZELENÝ, časopis dTest
--------------------
Ten fígl tkví v tom, že jsme si zvykli, že když koupíme zboží na předváděcí akci, po telefonu nebo při podomním prodeji, tak máme takové to právo do 14 dnů odstoupit, mnozí z nás už si to i pamatují, 14 dnů mohou odstoupit. No, ale zákon zná i nějaké výjimky z toho práva a jednou z těch výjimek je, že to zboží je upraveno podle našeho přání, je upraveno pro nás na míru, a tady ten prodejce těch matrací se toho snaží zneužívat, protože je třeba podotknout, že nemáme tu normu, která stanoví jaký je správný nebo ten předepsaný rozměr té matrace, a když jsme se ptali i jiných prodejců, tak nám vlastně říkali, že oni dělají různé rozměry a nepovažují to za úpravu na míru pro toho zákazníka.

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Aha, no, to je zajímavé. A kam se obrátit, pokud tedy mě něco takového potká?

Lukáš ZELENÝ, časopis dTest
--------------------
Tak pokud nám někdo nechce vyhovět v našem právu na odstoupení a vrátit nám ty peníze, které jsme třeba zaplatili, tak nezbývá jiná cesta než soud, případně využít mimosoudního řešení sporu třeba za účasti nějaké spotřebitelské organizace. A pokud nás někdo klamal nebo se k nám dopouštěl nějakých agresivních praktik nebo nám nechce pak následně vyřizovat reklamace, tak tam se můžeme obrátit na Českou obchodní inspekci.

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Tak já si myslím, že spousta posluchačů bude mít zkušenosti s podomními prodejci a určitě nám zavolají a vyjeví svůj konkrétní případ. Telefonní čísla znáte 221552525 nebo 221552424, případně můžete využít také e-mailové spojení jejakaje@rozhlas.cz. Mluvíme o nových praktikách při podomním prodeji. Jaké máte zkušenosti vy?

/ Písnička /

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Vracíme se zpátky do studia, ve Spotřebitelské poradně mluvíme s Lukášem Zeleným z časopisu dTest o nových praktikách při podomním prodeji. A čísla 221552525 a 2424 na konci jsou obsazená, protože voláte, milí posluchači. První paní posluchačka, dobrý den, zdravím, můžete se ptát.

osoba
--------------------
Dobrý den, paní Retková, tady Richterová, Malešice. Prosím vás, já jenom k tomu, k těm praktikám, oni třeba, je potřeba posvítit si také trošku na tu firmu Zepter, protože mě nalákali na lampu, kterou jsem okamžitě druhej den chtěla vrátit, ale už to nešlo, protože jsem to koupila na nějaký provozovně u nich mně to vrazili aniž bych, prostě než jsem se otočila, mně vypnul mozek úplně, jo, a než jsem se otočila, tak jsem ji měla. Chtěla jsem to vrátit, vůbec to nešlo, různý dopisy jsme psali, ale oni mají zákon nad zákon, že pakliže se to koupí někde, provozovna je úplně cokoliv, i stánek, tak to prostě zpátky nevzali a já jsem vyplácla 23 tisíc, nebo tak 30, tak.

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
A tak to je mi vás líto, určitě se ...

osoba
--------------------
Lampa je úplně k ničemu, protože svítím na kolena, stejně mě to bolí, že jo.

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Dobře, zeptám se Lukáše Zeleného, jestli je nějaká pomoc. Díky. A další dotaz vezmeme ještě, dobrý den. Můžete se ptát.

osoba
--------------------
Dobrý den, dobrý den, já jdu jenom vedle, aby nerušilo rádio. Chci se zeptat, koupili jsme si sekačku, jo, u nejmenovaný jako obchodního prodejce.

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Zástupce.

osoba
--------------------
Jelikož se tam vyskytla závada taková drobnost, tak jsme jeli okamžitě ten den, hned ten den, de facto za 20 minut reklamovali, a bylo nám řečeno, že už byla použitá, že na tu reklamaci nemáme nárok a oni prostě se s náma vůbec nebavili. Když jsme tu záležitost písemně e-mailem reklamovali přímo u té firmy, nezájem, nezájem, nezájem.

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Neozvali se. Čili kam se obrátit, co počít. Děkujeme mockrát za dotaz. Ano, ano.

osoba
--------------------
Ale ještě bych měl jeden dotaz, jestli je to možný. Takhle, když je to Česká obchodní inspekce, jestli je možný, že by si došlápla na Vietnamce? Protože v některejch marketech nejmenovanejch vyberou prostě levný zboží takovou formou, že nezbude na ty lidi, na další lidi. Tady třeba v těch městech, kde žijou lidi sociálně slabý, na ty slevy čekají, na ty potraviny. Oni to vykoupěj a vezmou to do večerek a tam to předraží. Kdy už konečně na to šlápne?

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Ano, ano, děkuju mockrát za dotaz a probereme to s Lukášem Zeleným, ano, lampa.

Lukáš ZELENÝ, časopis dTest
--------------------
V tom prvním případě, když nebudu hodnotit kvalitu nebo funkčnost takové lampy, což jako právník můžu hodnotit, tak je skutečně pravdou, že zákon říká, že to právo na odstoupení se týká pouze smluv, které byly uzavřeny mimo prostory obvyklé k podnikání. A druhou pravdou je, že společnost Zepter má skutečně velké množství oficiálně nahlášených provozoven v různých prostorách, domech a pak se na takovou, na takto uzavřenou smlouvu skutečně to právo odstoupit od smlouvy nevztahuje. Na druhou stranu po kampani proti šmejdům, která bylo v loňském roce, tak společnost Zepter v živém vysílání ČT 24 přislíbila, že i v těchto případech bude umožňovat od smlouvy odstoupit. Takže zkusit se znovu obrátit na společnost, ale opravdu nedokážu garantovat výsledek.

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Hm, pak byla ta sekačka.

Lukáš ZELENÝ, časopis dTest
--------------------
Jde-li o tu sekačku, tam úplně si nejsem jistý, jestli jde o podomní prodej, předváděcí akci nebo to bylo koupeno v běžné kamenné prodejně, ať tak nebo tak, tu reklamaci vyřídit musí. Ten prodejce musí reklamaci přijmout a v souladu se zákonem ji vyřídit. Pokud se tak nestane, tak obrátit se na Českou obchodní inspekci s podnětem nebo se stížností na porušení zákona o ochraně spotřebitele. A co jde o ty vietnamské prodejny, tak samozřejmě podléhají dozorové pravomoci, ale nelze říci, jestli České obchodní inspekce nebo Státní zemědělské a potravinářské inspekce, záleží o jaký jde sortiment.

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Ano, tak 221552525 nebo 2424 na konci, stále můžete telefonovat a stále je ve studiu Lukáš Zelený.

/ Písnička /

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Doufám, že je vám hezky s námi s Českým rozhlasem Dvojkou. Povídáme o podomním prodeji a na telefonu máme další paní posluchačku se zkušeností. Dobrý den.

osoba
--------------------
To jsem já?

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Ano, to jste vy, dobrý den, vítáme vás.

osoba
--------------------
Tady Čáslavková, dobrý den, chtěla jsem se vás zeptat, prosím vás, naštěstí teda nemám špatnou zkušenost, protože nikam nechodím, ale chtěla jsem se zeptat, posledně, když tady ten pan Lukáš Zelený byl u vás na rádiu, tak říkal o nějaký tý kuchařce, kde je zapsáno 100 praktik. A protože nemám ani počítač, natož internet, tak jsem se ptala známých, kteří to mají, a oni říkají, že prej nic takovýho to není, jo, to znamená, že něco jenom konkrétního, že se musej nějak, prostě jenom něco konkrétního, ale prostě ...

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Ano, víme o čem mluvíte. Tak, Lukáši, o co jde?

Lukáš ZELENÝ, časopis dTest
--------------------
Tak není to kuchařka, my jsme si tady minule povídali o tricích obchodníků.

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Ano, takový manuál.

Lukáš ZELENÝ, časopis dTest
--------------------
Ano, přesně tak, my jsme vydali brožuru, která se jmenuje Stovka triků obchodníků, která v několika kapitolách popisuje triky, které, kterých se na nás mohou obchodníci dopouštět. Ta brožura lze stáhnout na webových stránkách dTestu, jednoduše dtest.cz/triky a nebo si o ní lze zavolat v tištěné podobě pak bude odeslána.

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Ano, čili do dTestu zatelefonovat a objednat¨ji.

Lukáš ZELENÝ, časopis dTest
--------------------
Přesně.

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Přišel nám e-mail od Jaromíra. "Já jsem vyřešil podomní prodejce jednoduše, použil jsem na dveře nálepky od dTestu nevhazujete reklamy a prodejci nezvoňte, a je to. Děkuji a zdravím vás."

Lukáš ZELENÝ, časopis dTest
--------------------
Tady těch samolepek už lidé využili i několik statisíc a skutečně v některých městech jsou hodně polepené ty schránky a jsou to samolepky nevhazujte reklamu nebo prodejci nezvoňte.

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Chystají se třeba nějaké novinky proti těm podvodným prodejcům proti těm podvodníkům tedy?

Lukáš ZELENÝ, časopis dTest
--------------------
Tak, tady teď se úplně nějaká novinka, řekněme na ochranu spotřebitelů nechystá, ale dojde zde k úpravě právě s tou k podomnímu prodeji jde-li o nabídku elektřiny nebo plynu, tam ta lhůta je teď do pěti dnů před zahájením dodávek novým dodavatelem, tedy až několik měsíců, a ta by se měla po novele zákona zkrátit na 14 dní a však to bude z důvodu toho, ne, že by zákonodárci chtěli ustupovat obchodníkům, ale aby byl náš právní řád v souladu s právem Evropské unie.

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Tak já myslím, že bychom mohli dnešní Poradnu shrnout s tím, dávat si pozor, pozor, pozor, je to obehraná píseň, ale ten zdvižený prst je tady namístě.

Lukáš ZELENÝ, časopis dTest
--------------------
Určitě, musíme si pamatovat, že nejlepší nabídky za námi nechodí samy, ale my je musíme vyhledávat.

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Lukáš Zelený z časopisu dTest. Děkujeme mockrát.

Lukáš ZELENÝ, časopis dTest
--------------------
Hezký den, na slyšenou.

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Těšíme se na příště, na slyšenou.

Autorizovaným dodavatelem doslovných elektronických přepisů pořadů Českého rozhlasu je NEWTON Media, a.s. Texty neprocházejí korekturou.

Spustit audio