Česko se nemůže spoléhat na vlastní zásoby potravin, vepřové nebo zeleninu musí dovážet
Dovozových potravin na pultech českých obchodů ubývá. I tak je ale Česká republika u některého zboží závislá na dovozu. Ve velkém se dováží hlavně ovoce, zelenina nebo třeba vepřové maso. Naopak v mléce nebo hovězím mase je Česko soběstačné.
V produkci obilí, jako je například pšenice nebo ječmen, je Česko soběstačné. Až 40 procent místní úrody navíc putuje do zahraničí, nejčastěji do Německa nebo Polska.
U ostatních komodit - například drůbežího masa - už ale zásoby nestačí. Na pultech českých obchodů se tak objevují výrobky ze zahraničí. Nejvíc vepřové maso, kterého je v Česku nedostatek.
„Problém je ve zpracovatelských kapacitách v České republice. Tady je obrovský problém v tom, že v Česku není velkokapacitní porážka, která by zpracovávala desetitisíce kusů prasat týdně,“ vysvětluje ministr zemědělství Marian Jurečka z KDU-ČSL.
Například z Německa se ročně doveze až 130 tisíc tun vepřového. Přestože ho je v Česku nedostatek, i tak se skoro ve stejném objemu vyváží za hranice.
Nedostatkové zboží je například i ovoce a zelenina. Ze zahraničí se proto musí dovážet až 60 procent produktů. Z dovozu je například až třetina brambor.
„Máme komodity, kde jsme soběstační - je to třeba výroba mléka, cukru, hovězího masa. Tady jsme potravinově plně soběstační,“ dodává Jurečka.
České výrobky se v nákupních košících objevují stále častěji, potvrzuje to i prezident Agrární komory Miroslav Toman. Podle něj ale při rozhodování nakupujících hraje hlavní roli cena:
„Většina českých zákazníků upřednostňuje české výrobky, ale samozřejmě vždycky záleží na kvalitě a ceně. Minimálně 50 až 60 procent spotřebitelů upřednostňuje české výrobky."
Co do kvality a bezpečnosti potravin je na tom Česko nejlépe z postkomunistických zemí. Celosvětově pak našim potravinám patří 24. místo. Přesto se ale na pultech problémové zboží objevuje.
„Bezpečnost potravin jako taková je na relativně dobré úrovni, ale negativní potenciál vidíme v klamání spotřebitelů a falšování potravin. Klasický příklad bych uvedl, že dražší a významnější složky jsou nahrazovány složkami levnějšími,“ vysvětluje ústřední ředitel Státní zemědělské a potravinářské inspekce Martin Klanica.
Na podporu domácích potravin ministerstvo zemědělství spouští kampaň České Vánoce s regionální potravinou. Ta bude zaměřena hlavně na výrobky s označením Klasa, Regionální potravina nebo třeba Bio.