Referendum o poloze nádraží v Brně bude. Radnice projedná termín s aktivisty
Představitelé nové brněnské koalice se chtějí s aktivisty dohodnout na případném vyhlášení referenda o poloze nádraží. Krajský soud – po už třetí žalobě občanské aliance Referendum 2014 – v pátek rozhodl, že návrh na jeho konání je platný. Noví zastupitelé jsou povinni referendum na ustanovujícím zastupitelstvu vyhlásit.
Vyhlášení ale bude předcházet dlouhá diskuze. „Je možné se bavit o tom, že to referendum bude v pozdějších měsících, nebo že ho přípravný výbor stáhne nebo předloží někdy jindy,“ uvádí jeden ze zastupitelů Matěj Hollan.
„Prostě uvidíme, s čím přijdou, a potom si necháme vypracovat právní posudky tak, aby bylo jasné, že nehazardujeme s těmi tisíci podpisů, které tam lidi dali,“ doplňuje.
Občanská aliance Referendum 2014 požaduje zachování nádraží v centru. Soud označil návrh aktivistů za bezvadný a prohlásil, že počet podpisů pod peticí je dostatečný a magistrát chyboval, když některé vyřadil.
O termínu se rozhodne do konce října
Kdy se bude referendum konat, závisí na rozhodnutí přípravného výboru, varianty jsou dvě. Rozhodnutí padne do konce října.
Podle člena přípravného výboru Miroslava Patrika se bude výbor snažit domluvit s novou politickou reprezentací města na tom, aby uznala výsledky referenda za závazné i v případě, že nebude účast zákonem požadovaných 35 procent.
"Myslím, že by bylo vhodné posunout hranici třeba k 25 procentům. Nemá smysl dělat referendum, které by bylo již podruhé neplatné," připomínáPatrik hlasování z roku 2004.
Kapacita nádraží už nestačí
Tehdy sice drtivá většina občanů hlasovala proti odsunu nádraží, nicméně účast byla nízká. Pokud by se tedy podařila dohoda s městem, mohli by Brňané k urnám někdy v následujícím půlroce.
Druhou variantou je posunutí plebiscitu až na podzimní termín krajských voleb v roce 2016. V takovém případě by byla větší pravděpodobnost, že bude hlasovat aspoň 35 procent Brňanů.
Modernizace brněnského nádraží je nutná, protože už nedostačuje kapacitou v době dopravní špičky. Evropská unie navíc Brno umístila na křižovatku plánovaných železničních transevropských koridorů, ovšem aby to tak zůstalo, musí mít Brno nové nádraží.