ŘSD zrušilo zakázku na modernizaci D1 mezi Velkou Bíteší a Devíti kříži u Brna
Ředitelství silnic a dálnic zrušilo tendr na modernizaci dálnice D1 mezi Velkou Bíteší a Devíti kříži u Brna, a zakázku vypíše znovu. Původní zakázku s předpokládanou hodnotou 637 milionů korun více než rok zkoumal Úřad pro ochranu hospodářské soutěže, v polovině září zrušil výběr vítěze.
„Vzhledem k celkové době, která uplynula od zahájení zakázky k dnešnímu dni, veřejná zakázka je v souladu se zákonem o veřejných zakázkách zrušena a bude zadána znova. V zadávacích podmínkách nové veřejné zakázky budou promítnuty dosavadní zkušenosti z ostatních zakázek na modernizaci a rozšíření dálnice D1,“ uvedl mluvčí ŘSD Jan Studecký.
ŘSD musí vypsat nový tendr na modernizaci D1 mezi Velkou Bíteší a Devíti kříži. Proč a jak to ovlivní plán oprav zjišťovala Eva Kézrová
Podle antimonopolního úřadu ŘSD chybovalo v původním tendru při posouzení vítězné nabídky za 382 miliónů korun. „Mimořádně nízká nabídková cena nebyla zdůvodněna objektivními příčinami,“ uvedl ÚOHS v rozhodnutí. Postup ŘSD mohl ovlivnit výběr nejvhodnější nabídky, proto ÚOHS hodnocení nabídek zrušil.
„Ředitelství silnic a dálnic nesprávně vyhodnotilo mimořádně nízkou cenu, která byla v té nejvhodnější nabídce. Před několika týdny předseda úřadu zamítl rozklad proti tomuto prvostupňovému rozhodnutí a potvrdil je,“ vysvětlil mluvčí antimonopolního úřadu Martin Švanda.
Nový tendr modernizaci nezdrží
Modernizace úseku u Devíti Křížů spadá až do třetí etapy a podle Tomáše Neřolda z ministerstva dopravy nový tendr plán neovlivní:
„Ředitelství silnic a dálnic musí v tomto vycházet z rozhodnutí ÚOHS. Proto byl tendr zrušen a bude se opakovat. Znovu vybereme zhotovitele tak, aby tam byly splněny standardní podmínky a mohly tam začít práce. Ideálně na podzim příštího roku.“
Ředitelství silnic a dálnic se podle mluvčího Jana Rýdla ze současné situace poučí: „My samozřejmě veškeré podklady a vyjádření Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže bereme vážně, respektujeme je a zahrnujeme do zkušeností se zadáváním zakázek.“
S výstavbou v úseku Velká Bíteš - Devět křížů se původně nepočítalo. Zakázka byla vypsána před dvěma lety.
V příštím roce by ŘSD mělo vypsat celkem pět tendrů na modernizaci dalších úseků D1 a na třech dalších se už začne pracovat.
Nejvytíženější tuzemská dálnice je zhruba deset let za svojí životností. Kvůli prasklinám betonových desek rozhodlo ministerstvo dopravy v roce 2011 o její celkové modernizaci. Celá oprava mezi Mirošovicemi na 21. kilometru a Kývalkou na 182. kilometru by podle odhadů ministerstva mohla stát asi 14 miliard korun.
Na dálnici se od poloviny října postupně otevírají uzavírky. Odstraňování uzavírek souvisí s přípravou komunikace na nadcházející zimní období a zimní údržbu.