Univerzální pneumatiky nefungují zrovna ideálně

21. říjen 2014

Od 1. listopadu budeme muset mít za nepříznivého počasí na autech zimní pneumatiky. Zatímco letní fungují za teplého počasí, zimní mají měkčí směs a odlišný vzorek, aby lépe fungovaly na sněhu, anebo u nás spíše ve sněhové břečce. Ti, co moc nenajedou, pak často spoléhají na takzvané univerzální pneumatiky. Ty ale mají svá omezení.

Většina lidí si uvědomuje, že nic univerzálního není zrovna ideální. Stejně jako pneumatiky. „Univerzální guma je taková nevyzpytatelná. Všechno univerzální je mýtus. Není to dobré ani v létě ani v zimě, takže rozhodně do našich podmínek zimní a letní pneumatiky.“

Čtěte také

A to potvrzuje i odborník na pneumatiky Filip Haderer z Bridgestonu, který zároveň popisuje konstrukci univerzálních pneumatik. „Každá univerzalita je vždycky trošku na škodu. Právě proto celoroční pneumatiky nejsou v evropských podmínkách příliš doporučovány, protože nejsou v létě tak dobré jako letní ani v zimě jako zimní. Často jsou to pouze pneumatiky, které mají standardní směsi a pouze trošku agresivnější vícelamelovaný běhoun, větší záběrové schopnosti, ale nedisponují zimní směsí přizpůsobenou do nižších teplot.“

Testovalo se

Německý autoklub ADAC také letos otestoval několik celoročních patnáctipalcových pneumatik o rozměru 195/65, které se používají například na Škodu Octavii, Ford Focus nebo Hyundai i30 a další auta. „Pneumatiky jsou dobré například na sněhu a ledu a naprosto propadají na suchu a zase naopak. Takže bychom to přesně v těch čtyřech případech univerzálních pneumatik mohli rozdělit půl na půl,“ popisuje Igor Sirota z ÚAMK a dodává konkrétní výsledky.

„Například pneumatika Falken byla dobrá na suchu, slabší na mokru a zcela propadla na sněhu. Vredestein byla dobrá na ledu, slabší na suchu a sněhu. Kumho měla průměr na sněhu, dobrá byla na ledu a úplně propadla na suchu. A příkladný název má pneumatika Uniroyal, která se jmenuje AllSeasonExpert – na sněhu a ledu byla poměrně slušná a na sněhu už zcela propadla,“ popisuje Igor Sirota.

Test celoročních pneumatik

Není bez zajímavosti, že testované pneumatiky se prodávají za ceny od čtyř do sedmi tisíc korun. To znamená, že jejich koupě neznamená žádnou významnou úsporu. Je ale pravda, že pak máme pouze jednu sadu pneumatik na celý rok. Je ale dobré vědět, že za určitých podmínek na nich budeme mít oproti letním či zimním pneumatikám delší brzdnou dráhu. Vodné jsou proto především pro ty, kteří toho opravdu moc nenajezdí.

autor: pgj
Spustit audio