České firmy hledají zákazníky v Číně. Na veletrhu v Čcheng-tu mají dosud největší expozici

Prezident Miloš Zeman zahájil veletrh v západočínském městě Čcheng-tu. České firmy tam hledají nové klienty. Představují se společnosti, které se na čínském trhu už úspěšně pohybují i firmy, které o něj teprve usilují.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

České firmy otevřely na veletrhu v Čcheng-tu dosud vůbec největší expozici

České firmy otevřely na veletrhu v Čcheng-tu dosud vůbec největší expozici | Foto: Jaromír Marek | Zdroj: Český rozhlas

Česká expozice zaujímá důstojné místo uvnitř výstavního pavilonu. K vidění jsou tři letadla, osobní automobil, klavír a výstava křišťálu a českého skla.

Přehrát

00:00 / 00:00

Aktivity českých firem na Západočínského mezinárodního veletrhu v Čcheng-tu sledoval zpravodaj Jaromír Marek

Velké ambice má v Číně právě český letecký průmysl. A to nejen samotní výrobci letadel, ale i letečtí instruktoři. Ti všichni čekají na příležitost, až se čínské nebe otevře pro soukromá a sportovní letadla.

„V oblasti letectví je trh uzavřený, nerozvinutý. Čili máme obrovské šance počínaje malými letadly po velká letadla, s vybavením letišť a podobně,“ popisuje prezident Asociace leteckých výrobců Josef Kašpar.

Trpělivost při jednání se vyplácí

Zatímco čeští výrobci letadel na čínské zákazníky teprve čekají, první česká letecká škola už brzy otevře své školicí zařízení, kde bude vychovávat nové piloty.

„Budeme budovat leteckou školu a budeme pro ně cvičit odborný personál. To znamená zejména letecké instruktory, mechaniky a manažery, kteří budou leteckou školu řídit. Prosazení se na čínském leteckém trhu nám trvalo déle než pět let,“ říká vedoucí výcviku Michal Markovič.

Právě délka a složitost jednání patří mezi specifika čínského trhu. Kontrakt není rozhodně možné získat jednoduše a rychle.

Vánoční ozdoby, ryby, telefony. Podívejte se, co všechno jsme za 15 let dovezli z Číny

Číst článek

Své zkušenosti s podnikáním v Číně má i Radek Klabal. Jeho firmy tam vyrábí energeticky úsporná osvětlovací tělesa.

„Nejdůležitější je najít si skutečně kvalitního, seriózního partnera. Mně také trvalo několik let, než jsem po několika neúspěšných pokusech spolehlivého partnera našel.“

Zcela výjimečné postavení mezi českými firmami má mladoboleslavská Škoda. V Číně je sedm let a za tu dobu tam prodala 200 tisíc automobilů. Škodovky na čínských silnicích nejde přehlédnout.

„Škoda má tady dobrou pověst. Snažili jsme produkci trochu přizpůsobit místnímu trhu, třeba Yeti je o šest centimetrů delší a náhradní pneumatiku má připevněnou vzadu venku na dveřích. To je jen tady v Číně. Prostě jsme museli přizpůsobit auto zdejším potřebám. Číňané mají jiné nároky,“ vysvětluje prezident čínské Škodovky Andreas Hafemann.

Západní Čína se otevírá investorům

Čínský trh se otevírá a má zájem o zahraniční investice i zboží. Prosadit se na zdejším trhu není lehké. A jak potvrzují ti, kterým se to už podařilo, chce to nejen trpělivost, ale především zajímavou a inovativní technologii. Uspět ale není nemožné.

„Pokud bude firma aktivní, skutečně se bude Číně věnovat naplno, tak je to samozřejmě možné. Všichni víme, že Šanghaj, Peking mají velký potenciál. A myslím, že budoucnost skutečně leží v západní Číně. Protože se otevírá,“ připomíná ředitel kanceláře CzechTradu v Čcheng-tu Ladislav Graner.

„A příležitosti na sebe nenechají dlouho čekat. Pokud české firmy nevyužijí šance, využijí je jiné země,“ předvídá.

Jaromír Marek, mkp Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme