Vybíráte zimní pneumatiky? Víme, na co si dát pozor

27. říjen 2014

Od 1. listopadu budeme čtyři měsíce jezdit na zimních pneumatikách. Od roku 2011 nám to ukládá zákon. Jak si vybrat ideální obutí pro náš vůz? O tom v Radioporadně mluvila Jitka Faltejsková z jednoho pardubického pneuservisu.

Jízda v zimě nebývá jednoduchá. Proto nepodceňujte výběr zimního obutí vašeho auta. Uvědomte si, že jediným kontaktem mezi Vaším vozem a silnicí jsou právě pneumatiky. A ty s maximální brzdným výkonem zaručí bezpečnost vás i vašich blízkých.

Zimní pneumatiky mají měkčí směs, která má nejlepší vlastnosti při teplotách pod 7°C. Mají mnohem lepší trakci na sněhu a ledu i než ty nejlepší letní pneumatiky.

„Zimní pneumatiky mají lepší přilnavost jak na sněhu, tak na tzv. břečce,“ říká Jitka Faltejsková. Před nákupem zvažte, jaký je váš zimní provoz. Jestli jezdíte převážně po městě, nebo ve vyšších nadmořských výškách.

Vysvětlete prodejci, jak vaše auto jezdí a hlavně kudy jezdí. Na to je třeba dát důraz. Když se pohybujete především po horách, je lepší vybrat nějakou prémiovou značku,“ radí Jitka Faltejsková.

Co vzít v úvahu při výběru pneumatik
  • kolik kilometrů najezdíte

  • po jakých silnicích se pohybujete

  • jaký je váš styl jízdy

  • jestli chcete šetřit

Před každou novou sezonou už používané pneumatiky zkontrolujte, jestli nejsou příliš opotřebované nebo poškozené. Při hloubce vzorku nižší než 4 mm totiž pneumatika ztrácí své vlastnosti. Značkové pneumatiky na sobě mají indikátor opotřebení, který udává zbývající hloubku dezénu.

Teplá zima ničí pneumatiky

„Životnost závisí hlavně na kilometrových výkonech. Jinak by vám ale pneumatika měla vydržet čtyři sezony,“ říká Jitka Faltejsková. Na stavu se také může podepsat počasí. Problémem je teplá zima, která dokáže sebrat gumám až polovinu hloubky vzorku. „Pokud jsou teploty pod sedm stupňů Celsia, mělo by být všechno v pořádku,“ uvádí Jitka Faltejsková.


Víte, že…
- První zimní pneumatika byla vyrobena ve Finsku v roce 1934. Byla navržena pro nákladní automobily. O dva roky později se objevily i první zimní pneumatiky pro osobní vozy.
- Audi RS6 MTM se stalo v roce 2011 s hodnotou 331,61 km/h nejrychlejším automobilem na ledě. Vůz byl obutý do dvacetipalcových pneumatik Nokian s hřeby.

V poslední době se stále častěji mluví o celkové životnosti pneumatik pro osobní vozidla. Podle výrobců si pneumatika zachovává své původní technické vlastnosti po dobu šesti let, pokud je správně skladována a není užívána v provozu.

„Každá gumařská společnost má vlastní pravidla, jak staré výrobky prodává. Ideálně by tedy prodávané zboží nemělo být starší než dva roky, když ho máte další čtyři roky používat,“ říká Jitka Faltejsková.

Nezapomeňte také na to, že pokud způsobíte dopravní nehodu na letních gumách, když máte mít zimní, pojišťovna vám to spočítá. „Platí to za předpokladu, že tento fakt má přímou souvislost s tou autonehodou,“ doplňuje informaci Jitka Faltejsková.

Čtěte také

autor: PRO
Spustit audio