ČOI pokutovala některé pohřební služby, často klamou spotřebitele

Česká obchodní inspekce pokutovala další nepoctivé pohřební služby. Jejich provozovatelé těží z toho, že objednání pohřbu je pro pozůstalé psychicky náročné a snadněji se nechají oklamat. Ve druhém čtvrtletí letošního roku porušily zákon čtyři z deseti kontrolovaných pohřebních služeb.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Rakev s cenovkou

Rakev s cenovkou | Foto: Klára Stejskalová

Pohřební služby mimo jiné neuvádějí u jednotlivých položek ceny i s daní z přidané hodnoty. Pozůstalé tak při placení čeká nemilé překvapení. Jde ale jednoznačně o klamání spotřebitele.

„Cena působila, že je nižší, než jaká byla ve skutečnosti. A to si pozůstalí, když jsou ve stresové situaci, dost často neuvědomí. Přece jen jsou pod určitým tlakem a nejsou natolik pozorní, aby si danou cenu okamžitě zkontrolovali,“ uvádí ředitelka inspektorátu pro jižní Moravu a Zlínsko Tatiana Neuhybelová.

Přehrát

00:00 / 00:00

O porušování zákonů ze strany pohřebních služeb informovala redaktorka Zuzana Plíšková

Cena ale není to jediné, co objednatele pohřbu může zaskočit. Předsedkyně Sdružení obrany spotřebitelů Gerta Mazalová dodává, že se na spotřebitelskou poradnu třeba obracejí lidé, kteří dostali jinou výzdobu, než požadovali:

„Jednou, to bylo zrovna v létě, byla nevhodná výzdoba, kdy tam nalepili vánoční baňky, aby to bylo hezčí. Bylo to takové nevkusné. Takže pozůstalí byli navíc k žalu ještě znechuceni výzdobou. Potom třeba mají často podezření, že koupí rakev a místo aby byla zlikvidována, tak se dál prodá, s tím jsme se nesetkali. Ale je třeba poškrábaná a stane se to třeba při převozu zesnulého člověka.“

V těžké životní situaci, kterou úmrtí blízkého bezesporu je, proto bývá vhodné mít i při objednávání pohřbu při ruce někoho, kdo nám bude nejen oporou, ale také sníží riziko, že narazíme na pohřební službu, která našeho zármutku využije.

„Doporučovala bych přímo pří objednávce vzít s sebou někoho, kdo by nebyl až pod takovým psychickým tlakem a celkově dohlédl na průběh objednávek,“ radí ředitelka inspektorátu.

K doporučení Tatiany Neuhybelové doplňuje Gerta Mazalová, že ke každé objednané položce je pak určitě dobré žádat rovnou i cenu, kterou za ni zaplatíme:

„Kolik stojí květinová výzdoba, hudba, proslov. Všechno si tam dát. Příbuzného nebo známého pak pověřit kontrolou, jestli požadavky, co jsem zaplatil, byly poskytnuty. Když potom nastane vyúčtování, tak bych měl žádat rozepsání všech položek, které jsem obdržel.“

Pohřeb, stejně jako každou jinou službu, můžeme reklamovat. A to hned, jak zjistíme nějakou nesrovnalost. Ten, u koho jsme obřad objednali, ji pak do třiceti dnů musí vyřídit.

Zuzana Plíšková Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme