Slovenští konstruktéři ukázali světu prototyp létajícího auta

Celému světu se dnes ve Vídni představila unikátní verze létajícího auta. Stroj, který jezdí a létá, vyvinuli na Slovensku. Autoři Aeromobilu věří, že změní způsob dopravy.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Aeromobil, prototyp létajícího auta

Aeromobil, prototyp létajícího auta | Foto: Petr Vavrouška | Zdroj: Český rozhlas

Na dopravním prostředku, který je spojením auta a letadla, pracuje slovenský konstruktér Štefan Klein už dvacet let. Prvotní inspirace ho napadla při sledování filmu s Fantomasem, který létající vůz používal.

„Tehdy jsme si s otcem a bratrem řekli, že je to fantastické, že něco takového musíme mít,“ říká konstruktér. Klein a jeho tým dnes ve Vídni světu představili Aeromobil, který by měl být předobrazem sériově vyráběného stroje.

„Reálně jsem to vyzkoušel, jel jsem z garáže na letiště, odlétl jsem, přistál jsem. Je to nový dopravní prostředek, který by mohl být velmi efektivní pro vzdálenosti zhruba od 500 do 1200 kilometrů,“ míní Štefan Klein.

Přehrát

00:00 / 00:00

O létajícím automobilů, který vyvinuli na Slovensku, mluvil s jeho tvůrci zahraniční zpravodaj ČRo Petr Vavrouška

Létající auto má dolet 700 kilometrů, dojezd ještě o něco delší. Pohání ho vrtule, uveze dva pasažéry a tankuje běžné palivo pro auta. Na zemi má spotřebu kolem osmi litrů na sto kilometrů, ve vzduchu asi patnáct litrů za hodinu letu.

Aby mohl Aeromobil vzlétnout, musí nejdříve roztáhnout křídla a dosáhnout na rozjezdové dráze rychlosti 130 kilometrů za hodinu. Aby se udržel ve vzduchu, jeho rychlost nesmí klesnout pod 60 kilometrů za hodinu.

V kabině stroje jsou vedle sebe umístěny dva volanty, větší je určen pro pohyb na zemi a menší řídí let ve vzduchu. K přistání vůz potřebuje méně než 100 metrů přistávací plochy, protože díky čtyřem kolům může velmi účinně brzdit.

Do tří let možná k prvním zákazníkům

Ochranné známky a patenty už mají tvůrci zaregistrované ve více než sto zemích světa.

„Projekt jsme drželi velmi dlouho v tajnosti a velmi důsledně jsme ochránili naše duševní vlastnictví. Máme na to jednu z nejlepších firem na světě. Bude nás chránit před tím, abychom mohli být rychle a snadno kopírovatelní,“ prozrazuje spolumajitel firmy Juraj Vaculík. Před slovenským týmem je ještě hodně dlouhá cesta, ale Vaculík je optimistou.

„Není vyloučené, že pokud by vše šlo ideálním směrem a nenastal tam žádný velký problém, tak na přelomu let 2016 a 2017 by mohly být první kusy doručeny zákazníkům. Největší problém není ani tak technologický, bude legislativní,“ tvrdí.

Výrobci totiž musejí získat všechna povolení pro provoz jak malého letadla, tak vozu. Cena modelu ještě nebyla stanovena.

Petr Vavrouška, kap Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme