Nejdelší stávka v dějinách Německých drah zastavila vlaky na čtyři dny

Dvě hodiny po půlnoci začala nejdelší stávka v dějinách Německých drah. Strojvedoucí budou stávkovat čtyři dny, do pondělního rána. Vedení firmy se pokusilo bojkot na poslední chvíli odvrátit smírnou dohodou. Do věci se nezvykle vložila i kancléřka Angela Merkelová, ale ani to nepomohlo. Odbory trvají na svém.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Informace o stávce na nádraží Spandau v Berlíně

Informace o stávce na nádraží Spandau v Berlíně | Zdroj: Reuters

"Tuto zdánlivou nabídku na smírné řešení nepřijímáme," řekl šéf odborů strojvedoucích Claus Wesselsky a potvrdil tak, že na německých kolejích bude až do začátku příštího týdne klid.

Strojvedoucí požadují zvýšení platů a zkrácení pracovní doby. Vedení drah považuje stávku za nepřiměřenou a obrátí se na soud.

V Německu teď jezdí jen asi třetina osobních vlaků, stávka se dotkla jak regionálních tak i dálkových linek.

Přehrát

00:00 / 00:00

Dopady stávky na cestování z a do Česka zjišťoval Martin Karlík

Protest má dopad i na městskou hromadnou dopravu ve velkých německých městech, protože její součástí je v řadě z nich i městská železnice. Nádraží jsou vesměs liduprázdná, lidé zjevně zvolili jiné způsoby dopravy.

Agentury hlásí totálně vyprodané autobusy a rozsáhlé zácpy na německých dálnicích. Na jednom z úseků, mezi Heibronnem a Stuttgartem, se kolona prodloužila až na 30 kilometrů.

Na trať dnes nevyjela také řada nákladních vlaků, jejich strojvůdci stávku zahájili už včera odpoledne. Jezdí jen vlaky s nákladem nezbytným pro zajištění infrastruktury, například ty, které vozí uhlí do elektráren.

Cestující na hlavním nádraží v Berlíně se tlačí do jednoho z mála jedoucích vlaků | Foto: Reuters

Experti počítají s tím, že německý průmysl prodělá více než sto milionů eur. Němečtí automobiloví výrobci se už předem snažili zajistit převedení nákladní dopravy ze železnice na silnici.

Odbory strojvedoucích jsou relativně malé, jejich šéf čelí kritice za to, že prý jen demonstruje svoji moc. Německá vláda v návaznosti na stávky připravuje zákon, který by měl malé odborové organizace omezit.

Konečná v Drážďanech

Česka se stávka dotkne stejně jako při minulých protestech německých železničářů. "Mezinárodní vlaky přes Ústí nad Labem do Německa budou v době stávky začínat a končit v Drážďanech," sdělil mluvčí Českých drah Radek Joklík.

Spojů do Mnichova se ale stávka netkne. „Vlaků z Prahy přes Plzeň do Mnichova se stávka netýká, protože je neprovozujeme s Deutsche Bahn, ale s jinou dopravní společností, takže tyto vlaky pojedou bez omezení,“ doplnil Joklík.

Dopravce podle něj chystá mimořádná opatření, aby všechny spoje jely na českém území podle jízdního řádu. Problémy by se nicméně mohly objevit u cestujících s místenkami, protože není jisté, zda se podaří dodržet původní řazení vlaků.

Když němečtí strojvůdci stávkovali v září, měly spoje na českém území zpoždění až tři hodiny.

Pavel Polák, Martin Hromádka, Viktor Daněk Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme