Nový způsob, jak přinutit motoristy, aby nezapomínali na povinné ručení

6. listopad 2014

Za nepojištěné auto Česká kancelář pojistitelů už zřejmě nebude vymáhat příspěvky do Garančního fondu. Právě v těchto dnech o tom rozhoduje Poslanecká sněmovna, podle které jde o druhou ­– a tedy zbytečnou – sankci. To by ale mohlo znamenat, že pokud se nenajde jiné řešení, pak slušní řidiči opět budou doplácet na neplatiče.

„Pokud by sněmovna definitivně schválila zrušení příspěvku, tak by do Garančního fondu České kanceláře pojistitelů už nepřispívali nepojištění, ale pojišťovny. A pojišťovny logicky budou přispívat z povinného ručení. Když to hodně zjednoduším, tak budou pojištění přispívat na nepojištěné,“ shrnuje Tomáš Sikora z České asociace pojišťoven dopady zrušení příspěvků neplatičů povinného ručení do Garančního fondu, ze kterého se vyplácejí právě škody nepojištěných vozidel. Sami řidiči považují majitele takových aut za hazardéry.

Čtěte také

„Rozhodně by to měli mít zaplacené všichni, protože když do mě někdo nabourá a nemá zaplacené povinné ručení, tak je to potom hrozně problematické. Kdo jezdí a neplatí, spoléhá na to, že nenabourá. Ten, kdo je rozumný, bez toho nevyjede.“

A proto pojišťovny navrhují jiný způsob, jak donutit řidiče, aby ctili zákon a platili za své auto povinné ručení. Problematický příspěvek do Garančního fondu byl totiž jen jakousi pokutou a nenahrazoval povinné ručení. A právě to se poslancům nelíbilo, přestože tato praxe za pět let snížila počet nepojištěných aut na polovinu, na zhruba 120 tisíc. Ještě úspěšnější je ale skandinávský model, který vychází z toho, že každé auto je automaticky pojištěno a právě toto řešení by podle Sikory mohlo fungovat i u nás.

„Ve chvíli, kdy Česká kancelář pojistitelů zjistí v registru, že vozidlo není pojištěné, pak se od prvního dne začíná počítat denní lhůta, která by vycházela z původního komerčního pojištění s koeficientem, řekněme, trojnásobným a toto náhradní pojistné by musel dotyčný zaplatit do doby, než si znovu komerčně zaplatí pojištění,“ říká Tomáš Sikora.

Jinými slovy, každé registrované auto musí mít povinné ručení. Pokud si jej majitel sjedná sám, může si u komerční pojišťovny vybrat, kolik za něj zaplatí. Jestliže to ale neudělá, automaticky jeho vozidlo pojistí Česká kancelář pojistitelů za minimálně trojnásobek obvyklé částky a tím chce majitele donutit, aby si sjednal vlastní a samozřejmě levnější povinné ručení. Nic se tedy nebude vymáhat měsíce či roky zpátky, ale bude se řešit okamžitý stav, na který bude řidič písemně upozorněn.

Čtěte také

„Chtěli bychom, aby Česká kancelář pojistitelů nejprve dala informaci klientovi, že nějaký problém má, než mu bude sazbu účtovat,“ upozorňuje Tomáš Sikora.

Jde ovšem jen o návrh, který se musí projednat s jednotlivými ministerstvy. Pokud se prosadí během půl roku, pak by se slušných řidičů problém neplatičů povinného ručení nemusel vůbec dotknout. Garanční fond na vyplácení škod nepojištěných aut má podle Jakuba Hradce z České kanceláře pojistitelů zhruba půlroční rezervu. „Minimálně do poloviny roku, možná do podzimu příštího roku, máme dostatek aktiv na uspokojování závazků vůči poškozeným.“ Protože jinak by na nepoctivce přispívali ostatní motoristé.

autor: evk
Spustit audio