Novinářská fotografie není pro krásu! A selfie mě děsí, říká ředitelka Czech Press Photo

19. listopad 2014

„Každý umí udělat fotku na mobil a dát ji na sociální sítě. Pak má pocit, že je fotožurnalistou, ale bohužel není,“ vysvětluje v rozhovoru s moderátorkou Lucií Výbornou ředitelka Czech Press Photo Daniela Mrázková. Soutěž novinářské fotografie je podle ní důležitá, neboť nastavuje laťku kvality. A jak dopadla letos? To ukáže zítřejší výstava na Staroměstské radnici v Praze.

„Je hezké, že člověk sdílí obrazem své pocity, ale fotka, která má mít emocionální dopad, musí být postavená kompozičně, musí mít v sobě citový náboj,“ říká s tím, že pokud si někdo myslí, že redakce ušetří, když do světa bude posílat píšící redaktory, kteří dokáží i fotografovat, tak se mýlí.


Hlavní cena soutěže je udělena fotografii, kterou porota hodnotí nejvýš z hlediska novinářských kvalit (aktuálnosti, informativnosti, výmluvnosti, pohotovosti), má vynikající úroveň estetickou a symbolizuje závažné téma roku.

V soutěži se vybírá z více než čtyř tisíc snímků od tří stovek fotografů, v celosvětovém měřítku se jich prosadí jen několik. „Fotografie plovoucího psa ze záplav na Moravě v Uherském Hradišti překonala všechna očekávání. Dodnes lidé fotku Petra Joska vyžadují,“ upozorňuje.

Od loňska je novou kategorií Czech Press Photo novinářské video. „Jedna kategorie je čistě zpravodajská, druhá postavená na příběhu, je trochu náročnější – používají se i fotky, natočený materiál, zvuk, ale dovoleno je v podstatě cokoliv, třeba i animace,“ podotýká.

Čtěte také

Jak se za 20 let změnila česká fotografie a jak čeští fotografové? Kam posunula uměleckou i výpovědní úroveň snímků moderní technika? I to jste se mohli dozvědět v Hostu Radiožurnálu mezi 10. a 11. hodinou.

Audio záznam rozhovoru si můžete poslechnout kliknutím na odkaz přímo v tomto článku a také v iRadiu.

autor: prh
Spustit audio