Čeští osmáci jsou nejlepší v mezinárodním testu počítačové gramotnosti

Čeští žáci 8. tříd a ekvivalentních ročníků víceletých gymnázií to s počítači umějí. I tak by se daly podat výsledky mezinárodního průzkumu počítačové gramotnosti ICILS 2013, které dnes zveřejnilo ministerstvo školství a školní inspekce. Testů se zúčastnilo 19 zemí a čeští žáci v nich dosáhli nejlepších výsledků.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Paseka - nová počítačová učebna

Paseka - nová počítačová učebna | Foto: Pavel Kvapilík

„V úlohách výzkumu ICILS bylo zadání, které vyžadovalo porozumění textu, jeho analýzu, vyhodnocení a zvolení dalšího postupu k vyřešení jednotlivých úkolů,“ vysvětlil ústřední ředitel České školní inspekce Tomáš Zatloukal.

Přehrát

00:00 / 00:00

O úspěchu českých žáků mluvil ústřední ředitel České školní inspekce Tomáš Zatloukal

„A tam se čtenářská gramotnost ukazovala jako významný prvek pro to, aby tyto úkoly žáci úspěšně vyřešili.“

Jak připomněl, ve čtenářské gramotnosti se při mezinárodních šetřeních ukazuje, že úsilí pedagogů ve školách má své úspěchy. I v těchto testech dopadly dívky lépe než chlapci.

„Určitě to nebylo o tom, že by výsledek byl ovlivněn zvládnutím konkrétních testů, protože měly různou konstrukci, aby se eliminovala nějaká jedna schopnost a tím pádem se zvýhodňovala určitá skupina nebo pohlaví žáků.“

Testu se zúčastnilo devatenáct zemí. Za Čechy skončili jejich vrstevníci z kanadské provincie Ontario, třetí byli Australané. V České republice se do testování zapojilo 3200 žáků ze 170 škol. Dotazníky vyplňovaly i více než dvě tisícovky učitelů.
Pramen: ĆTK

„Dívky například velmi akcentovaly to, že řadu dovedností se naučily ve škole – na rozdíl od chlapců,“ řekl Zatloukal.

„A to je zajímavé, že v případě České republiky byl rozdíl vlivu školy na dívky a chlapce největší ze všech sledovaných zemí.“

Žáci si mohou počítačovou gramotnost osvojovat nejčastěji v předmětu informační a výpočetní technika a v příbuzných oborech.

„Největší dopad to zcela jistě má v dalších vzdělávacích oborech,“ zdůraznil ústřední ředitel České školní inspekce Tomáš Zatloukal.

Čeští osmáci nejlepší v mezinárodním testu počítačové gramotnosti | Foto: ČTK

Vladimír Kroc, Milan Kopp Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme