Tunel Blanka se v prosinci neotevře, zkušební provoz začne až na jaře

První řidiči projedou pražským tunelem Blanka na přelomu března a dubna 2015. Na dnešní schůzce se na tom dohodly firmy, které na stavbě pracují. Prosincový termín, o kterém mluvilo odcházející vedení Prahy, je tak nereálný. Podle stavebních firem je jarní termín nutný kvůli dokončení zkoušek a bezpečného uvedení Blanky do provozu.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Tunel Blanka

Tunel Blanka | Foto: Filip Jandourek

Ke schůzce účastníky výstavby vyzvalo budoucí vedení pražského magistrátu, při jednání však žádný zástupce Prahy nebyl. Podle mluvčího Metrostavu Františka Poláka se s prosincovým termínem nikdy nepracovalo.

„V zásadě se dohodlo, že komplexní zkoušky pokračují. Technických problémů se tam samozřejmě řešila celá řada, ale to je otázka technické diskuse. Na stavbě jsme pracovali zásadně s jediným termínem, a to byl ten březen – duben příštího roku,“ říká mluvčí Metrostavu František Polák.

Přehrát

00:00 / 00:00

O termínu otevření tunelu Blanka mluví mluvčí Metrostavu František Polák a Jiří Nouza, dosavadní náměstek pražského primátora (TOP 09)

„Od doby, co byl uzavřen problém stavební části u rozhodčího soudu, a od doby, co Praha objednala u ČKD poslední změny, se pracovalo jen s termínem duben 2015," zdůrazňuje. Odcházející vedení hlavního města však tvrdilo, že tunel bude otevřený už v prosinci.

„Ten termín zazníval ve volební kampani. My jsme měli dvě možnosti. Buď se proti němu ohradit, a pak bychom byli rozhodně nařčeni z toho, že zasahujeme do volební kampaně, nebo být zticha. Zvolili jsme druhou možnost, možná, že to z dnešního pohledu nebylo správné,“ popisuje Polák.

„Stavební firmy se dohodly. To je pikantní. Dohodly se bez účasti investora o tom, jak to vlastně bude. Rozhodčí soud rozhodl, že má být dokončeno k 30. 9. tak, aby tunel byl připraven k uvedení do zkušebního provozu – já to nebudu komentovat,“ reaguje dosavadní náměstek primátora Jiří Nouza z TOP 09.

„Termín jsme stanovili ve shodě s generálním dodavatelem technologické části. Metrostav měl mít splněné své povinnosti, což nemá, protože věci nutné k bezproblémovému provozu nejsou, aspoň to říká ČKD,“ konstatuje dále Nouza a dodává:

„Já nechci dělat soudce, nicméně je vysoce pravděpodobné, že se bude dodavatel technologie dohadovat, jestli jsou jeho kabely ve vodě, nebo nejsou, a bude to nějakým způsobem řešit dodavatel stavební části.“

Zbývá odzkoušet technologie

On sám zdůvodňuje zpoždění slibovaného termínu odstoupením dvou arbitrů ze soudního sporu mezi magistrátem a firmou Inženýring dopravních staveb. Dalším důvodem podle něj je, že společnost ČKD Praha DIZ nedodala v termínu analýzu technických závad v tunelu.

„Musím říct, že jsem neobdržel podklady, na jejichž základě by byl stanoven nějaký nový reálný harmonogram, který byl deklarován z hlediska dodavatele technologie, to znamená poškození kabelů a nemožnost provádět komplexní zkoušky. Pokud se nové politické vedení domluvilo s dodavateli na něčem dalším, tak o tom já nevím,“ tvrdí Nouza.

V Blance nyní zbývá dokončit a odzkoušet všechny technologie. Stavební část dokončil Metrostav k 30. září. „Málokdo si uvědomuje, jak je to technologicky složitý komplex,“ podotýká František Polák a dodává:

„Z hlediska inteligentních technologií je to dnes asi nejsložitější projekt, který v Česku existuje. Je tam asi 53 tisíc proměnných, s nimiž systém pracuje. To se musí několikrát zkontrolovat. Je tam ohromné množství práce.“

Tunel Blanka | Foto: Český rozhlas

Vladimír Kroc, ČTK, kap, Veronika Jošková Štefanová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme