Kde, kdy a proč se v Praze odtahuje nejvíce aut? Najděte si svou ulici

Český rozhlas získal na základě zákona o svobodném přístupu k informacím kompletní databázi aut odtažených městskou policií v hlavním městě za celý rok od loňského června do letošního května. Jaké jsou nejčastější příčiny odtahů ve vaší čtvrti či ve vaší ulici? Které dny v týdnu a v kolik hodin se odtahuje nejvíce aut? Odpovědi najdete v přehledné aplikaci.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Odtahová služba v Praze

Odtahová služba v Praze | Foto: Filip Jandourek

Pokud vám v Praze odtáhnou auto, nejspíš jste zaparkovali v "modré zóně". Tři čtvrtiny všech odtahů mezi loňským červnem a letošním květnem nařídila městská policie právě kvůli stání v zóně pro rezidenty v Praze 1, 2, 3 nebo 7. Nejčastěji odtahové vozy vyjíždějí k Václavskému náměstí, na Vinohrady, do Starého města či k Výstavišti.

Všechny odtahy najdete zakreslené v této mapě. Když si ji přiblížíte, můžete například zjistit, v jakých hodinách a proč se nejčastěji odtahuje u vašeho domu. Tlačítkem na mapě vlevo nahoře zapnete "laso", kterým si můžete vybrat přesně tu oblast, která vás zajímá. Pro vybrané místo se pak zobrazí všechny statistiky. Ty můžete dále filtrovat kliknutím na sloupečky v grafu nebo na důvody odtahů. Můžete si také pustit videonávod.

Podle šéfa pražských strážníků Eduarda Šustra je problém v tom, že přímo do centra města jezdí příliš mnoho řidičů.

„Tam je největší přetlak u těch, kteří chtějí zaparkovat svá vozidla, a naopak nedostatek míst, kde zaparkovat mohou, takže to pravděpodobně svádí k porušování předpisů,“ domnívá se Šustr.

„V tuto chvíli se respektovanost zón pohybuje kolem 90 procent. Městská policie hlavního města Prahy celkem za rok řeší 100 tisíc přestupků na úseku vyhrazeného stání, ale pouze 25 procent z nich končí odtahem,“ dodává Šustr.

Přehrát

00:00 / 00:00

Pražští strážníci nejčastěji odtahují auta z Václavského náměstí. Proč, vysvětlil šéf městské policie hl. m. Prahy Eduard Šustr

Dohromady za rok odvezly odtahové služby 24 345 vozidel, z toho necelých šestnáct tisíc kvůli parkování ve vyhrazených zónách. V devatenácti stovkách případů šlo o stání v křižovatce, šestnáct set vozidel bylo příliš blízko přechodu pro chodce.

Pro srovnání: často diskutované stání na místech pro invalidy řešila odtahová služba v 270 případech, ve stovkách případů pak vozidla překážela městské hromadné dopravě.

Pražská městská policie řeší hlavně dopravní přestupky, noví radní to chtějí změnit

Číst článek

Nejčastěji pak vozidla z ulice mizela mezi desátou a jedenáctou hodinou dopoledne, dále pak mezi druhou a třetí odpoledne a večer mezi osmou a desátou.

Za zmínku stojí i fakt, že polovina všech odtahů se odehrála ve vzdálenosti do 1300 metrů od nejbližšího odtahového parkoviště. Jak ukazuje následující mapka, šlo hlavně o parkoviětě v Lublaňské, na Těšnově a v Holešovicích.

Od roku 2011, kdy se stejnému tématu věnoval IHNED.cz, počet odtažených vozidel klesl o třetinu: tehdy městská policie odtáhla 32 153 aut, letos nám strážníci předali informace o 24 tisících odtazích. V následující tabulce zjistíte, jak se změnil počet odtahů v jednotlivých ulicích.

Z datové analýzy Českého rozhlasu vyplynulo, že polovina všech aut je odtažena z okruhu do 1,3 kilometru od některého z osmi odtahových parkovišť. Doplácet na to mohou například řidiči parkující v ulici Jankovcova v Holešovicích. Ta se nachází v těsném sousedství holešovického odtahového parkoviště a v roce 2011 byla vůbec "nejodtahovanější" ulicí v hlavním městě. Od té doby ovšem počet odtahů poklesl z 632 za rok na 189 a Jankovcova ulice se v žebříčku propadla z prvního na šestnácté místo.

Dalším příkladem mohou být ulice Wenzigova či Lublaňská přiléhající k odtahovému parkovišti v Praze 2. V prvně jmenované poklesl počet odtahů z 366 na 280 ročně, ve druhé ze 331 na 158. "Strážník se vrací na parkoviště, chce mít dobře splněnou práci a mezi to patří i počet odtahů. Kouká, že mu tam stojí tři auta, tak je odtáhne, a když už tam žádné není, tak jede jinam. Je to jako ve fabrice," vysvětlil tehdejší šéf strážníků Ludvík Klema, proč se nejvíc odtahů konentruje v těsné blízkosti odtahových parkovišť. Jak ukazují letošní data, situace se od roku 2011 zlepšila. Strážníci si už práci tím, že odtahují auta z ulic těsně přiléhajících k odtahovým parkovištím, neusnadňují tak často.

Externí smluvní firma

Odtažení auta není laciná záležitost. Vyjde na více než 2 tisíce korun, téměř polovina z této částky připadne soukromé odtahové firmě. „Náleží jí dle uzavřené smlouvy za tento úkon 897 korun bez daně,“ vysvětluje Josef Litera ze správy služeb hlavního města Prahy.

Přehrát

00:00 / 00:00

Přes dvacet tisíc aut za rok nařídí odtáhnout pražská městská policie. Detaily zjišťovala redaktorka Markéta Chaloupská

Praha má v současné době 49 aut, kterými špatně zaparkované vozy odtahuje. Na více než polovinu práce si ale najímá externí společnost. Noví zastupitelé magistrátu to chtějí změnit. Správa služeb by podle jejich představ měla zvládat odtahovat všechna auta.

Pro je například nově zvolený zastupitel magistrátu Ondřej Mirovský ze Strany zelených, který bude mít na starosti městskou policii.

„Já bych rád, aby se odtahování vrátilo plně pod město, ale aby se odtahovaly skutečně problémové věci, kdy se třeba stojí na chodníku nebo v případě, kdy jde o závažný přestupek,“ naznačuje. Plánuje také, že za poplatek budou smět dlouhodobě stát v modrých zónách i lidé, kteří tam trvale nebydlí.

Simona Bartošová, Markéta Chaloupská, Marcel Šulek, Petr Kočí, Jan Cibulka Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme