Oddělujme vládní turistiku od legitimního marketingu, říká o Zemanově misi bankéř Jonáš

27. listopad 2014

Kazachstán a Tádžikistán jsou zeměmi prvořadého zájmu, nebo tak aspoň vysvětil důvod pro jejich návštěvu prezident Miloš Zeman. V jejím průběhu podepsali zástupci českých firem jen v Kazachstánu dohody údajně za 450 miliónů dolarů.

„Je třeba se držet čísel,“ uvedl v Ranním Plusu investiční bankéř Ondřej Jonáš.

Jestliže 85 % českého exportu směřuje do zemí Evropské unie, a do Ruska a Číny necelá 4 %, měla by se ekonomická diplomacie spíše soustředit na oněch 85 %, a nikoli na možná zajímavé, ale víceméně okrajové oblasti, vysvětlil finančník.

„Musíme oddělovat vládní turistiku od legitimního marketingu,“ radí Jonáš.

I když účastníci kazachstánsko-tádžikistánské mise z řad podnikatelů nešetřili superlativy, neznamená to, že je důvod k oslavám.

„Problém je, že nikdo zpětně neanalyzuje, jak tato memoranda dopadla, a jaký měl takový exotický výlet po roce, dvou nebo třech konkrétní výsledek,“ všímá si bankéř.

Tvrzení, že v Kazachstánu se podařilo dohodnout obchody za 10 miliard korun bere Jonáš s rezervou. „To znamená, že byly identifikovány možné příležitosti někdy v budoucnu přispět 10 miliardami k částce, která je tisíckrát větší.“

„Nikdy nemůžete mluvit o cestě, která se stala tento týden nebo měsíc, ale až s odstupem,“ dodal bankéř.

Podle něj by stálo za to si připomenout, jaký efekt přinesly podobné cesty vykonané už dříve, například ta Václava Klause do Chile v dubnu 2011.

„Co bych rád viděl, je analýza této slavné návštěvy, kdy si pan prezident před kamerami přivlastnil cizí psací pero. Rád bych zjistil, jestli náklady a ostudu s ní spojenou, vyrovnal benefit, který z toho údajně české firmy měly,“ ptal se Ondřej Jonáš.

autoři: oci , bum
Spustit audio