Obchodníci vábí na svátek slev. Zlevňují neprodejné, říkají zákazníci

Zatímco v Česku je relativně poklidné páteční odpoledne, ve Spojených státech vrcholí nákupní horečka. Důvodem je tzv. černý pátek, den plný slev skoro ve všech obchodech. S tímto symbolem chtějí prorazit také čeští obchodníci, a to především na internetu, kde rozjeli tento týden reklamní kampaň k takzvanému Black Friday. Češi jsou ale velmi obezřetní a nenechají se jen tak zlákat převzatým symbolem.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Povánoční slevy (ilustrační foto)

Povánoční slevy (ilustrační foto) | Foto: Filip Jandourek

„Něco mi to říká, ale nijak na to nereaguji,“ odpovídá paní Klára na otázku, zda ví, že je dnes černý pátek. Tedy americký svátek slev. Svou odpovědí dokazuje, že na některé české zákazníky prostě americké metody nefungují.

„Když jsem se kouknul na nabídku, tak jsou tam věci dlouhodobě neprodejné. Úplně stejná zkušenost jako loni. Vždycky jde do nabídky to, co chtějí prodat, ne to, o co mají lidi zájem,“ přidává se pan Miroslav.

Přehrát

00:00 / 00:00

Černý pátek, svátek slev. Jak na něj Češi reagují, natáčel Lubomír Smatana

Někteří internetoví prodejci inzerují slevy až 80 procent. To podle Davida Bešky z internetového srovnávače cen skrz.cz ovšem neznamená, že jde o aktuálně nejlevnější zboží na trhu:

„Černý pátek se jako jakýkoli jiný významný den může oblasti e-commerce zdát jako zajímavý. Samozřejmě se snaží určit zajímavé nabídky, ale nedá se to říct plošně. Každý zákazník si musí ve finále srovnat, jestli to není jen využití chutě utrácet peníze.“

České kamenné obchody se do černého pátku moc nezapojují, jiné slevové akce mají poměrně často. Zato internetoví obchodníci symbol ze Spojených států převzali.

„Přivedlo to před několika lety na podporu prodeje. Nemá to u nás žádné jiné opodstatnění než šikovný marketingový tahák pro zákazníky,“ potvrzuje ředitel Asociace pro elektronickou komerci Jan Vetyška.

Prodejci svátek vítají

Mezi internetovými prodejci, kteří na černý pátek připravili slevové akce, jsou především největší tuzemské e-shopy. Například poněkolikáté i Alza.cz.

„Loňský černý pátek trval tři dny a z našeho pohledu byl velmi úspěšný. Tento rok nabízíme černý pátek celý týden, od pondělí až do neděle,“ uvedla PR manažerka Šárka Jakoubková.

Fronty, řev a rvačky o zlevněné zboží. Na 'Black Friday' čekají miliony Američanů

Číst článek

Mall.cz zavedl černý pátek letos poprvé a podle předsedy představenstva firmy Marka Lišky je to příjemné překvapení:

„Návštěvnost nám dnes ráno vystřelila raketově a ten nárůst pořád trvá. Intenzivně uvažujeme o tom, že akci prodloužíme.“

Další velký prodejce CZC.cz spouští slevy postupně v průběhu dne. Černý pátek využily ke slevám například i Kasa.cz nebo iStyle.

Americká tradice

Černý pátek se ve Spojených státech drží minimálně od roku 1961. Obchodníci zde zlevňují právě den po díkůvzdání, protože chtějí nastartovat nakupování před Vánoci.

Ve Spojených státech je to akce především kamenných obchodů. Ty často otevírají už nad ránem nebo v noci a zákazníci před nimi stojí v dlouhých frontách.

Tradiční úprk zákazníků a často i přetahování nebo rvačky se tu strhnou kvůli tomu, že v obchodech je jen určité omezené množství zlevněného zboží.

Ceny ale padají o desítky procent. Není divu, že loni při černém pátku dosáhly tržby obchodníků ve Spojených státech 57 miliard a 400 milionů dolarů. V průměru tam zákazník utratí 423 dolary - tedy v přepočtu 9 350 korun na hlavu.

Jitka Hanžlová, Ľubomír Smatana, Matěj Skalický Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme