Škody způsobené ledovkou mohou dosáhnout stovek milionů korun

Kalamita, která zasáhla Českou republiku, bude mít i ekonomické dopady. A ne malé. Jen zpoždění vlaků postihlo podle drah více než 100 tisíc cestujících. Problémy má i městská doprava, tisíce lidí jsou navíc bez dodávek elektrické energie. Pod tíhou ledu totiž popadaly stromy a přetrhaly vedení vysokého napětí.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Ledovka výrazně ovlivnila provoz na železnici

Ledovka výrazně ovlivnila provoz na železnici | Zdroj: ČTK

Kalamita ještě neskončila, odhadnout škody je zatím těžké. Přesto se dá současná situace přirovnat ke dnům, kdy je státní svátek a lidé nejdou do práce. Z toho při hrubém odhadu vycházel analytik společnosti Cyrrus Tomáš Menčík.

„Nevypadla významná část ekonomické aktivity, takže když přihlédnu k tomu, že denní HDP České republiky spočítané na jeden pracovní den je něco přes 15 miliard korun, tak ty škody podle mého názoru nebudou vyšší než řádově stovky milionů,“ říká.

Přehrát

00:00 / 00:00

Jaké škody současné počasí způsobí, se snažila odhadnout redaktorka Jitka Hanžlová

Přesto pro podniky, které kalamita nejvíce postihla, budou zřejmě škody citelné. Z jejich hlediska se pokusil o předběžný odhad škod analytik společnosti BHSecurities Petr Hlinomaz.

„Například energetici mohou utrpět škody největší, protože elektrická síť je nerozsáhlejší. Škody se tady mohou pohybovat až do desítek milionů po zkušenostech třeba z jiných let. České železnice by mohly mít škody zhruba v řádu jednotek milionů korun, a možná že více než nějaká oprava zařízení tam bude hrát roli vrácené jízdné.“

Ledovka komplikuje provoz na silnicích v Olomouckém kraji, na Přerovsku vyhlásili kalamitní stav. Ilustrační foto | Foto: ČTK

Pokud jde o městské dopravní podniky nebo silnice, tam by mohly škody být v řádu desítek či stovek tisíc korun. Do toho se nepočítají škody z dopravních nehod, kde mohou větší část krýt i pojistky.

Škody ale vznikly především lidem, kteří uvízli v zastavených vlacích a nemohli přijet do práce, nebo přijeli pozdě. Přepravci jim nabídli kompenzaci, její výše záleží na obsahu přepravního řádu.

Pojišťovny se připravují na zvýšený počet pojistných událostí. Plnění by mělo být rychlé

Číst článek

Kompenzace poskytují podle nařízení Evropské unie železniční přepravci na mezinárodních tratích a autobusová dálková doprava. Městských dopravců se netýká.

Pokud jde o případnou náhradu ušlého zisku, jde zjevně o takzvaný zásah vyšší moci, který dopravce nemohl ovlivnit. Přepravce je povinný vystavit cestujícím potvrzení o zpoždění jako doklad pro zaměstnavatele.

Co když ale zaměstnavatel potvrzení neuzná a bude chtít po zaměstnanci, aby si třeba vzal dovolenou? Podle advokáta Petra Glogara z právní kanceláře PwC Legal takto postupovat nesmí.

„Dovolená není primárně určená pro čerpání v těchto situacích. Je nutno postupovat tak, že pokud zaměstnanec neměl možnost dostat se pro přerušení dopravního provozu nebo pro zpoždění hromadné dopravy do práce, potom je nutné mu poskytnou omluvené volno. Nicméně nemá nárok na náhradu mzdy nebo platu,“ vysvětluje Glogar.

Jitka Hanžlová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme