Námraza ochromila železnici. Na vlak čekáme už od včerejška, svěřovali se cestující

Kdo chtěl dnes cestovat vlakem, musel se obrnit trpělivostí. Kvůli námraze rušily České dráhy už od noci stovky spojů. Další pak nabraly velká zpoždění, v některých dokonce lidé uvízli na dlouhé hodiny. A když už někdo měl to štěstí, že jeho spoj přijel, nemusel se do něj kvůli omezené kapacitě vejít.

Tento článek je více než rok starý.

Dopravní kolaps, vlaky, zpoždění, námraza

Dopravní kolaps, vlaky, zpoždění, námraza | Foto: Filip Jandourek

„Vážení cestující, omlouváme se za zpoždění vlaku. Mezistátní vlak EuroCity číslo 277 bude na svém odjezdu asi 60 minut opožděn.“ Takové či podobné hlášení si dnes na hlavním nádraží v Praze vyslechly stovky cestujících.

Na informační tabuli se objevilo jen několik spojů, a z nich téměř všechny měly zpoždění. Třeba i tři hodiny. Člen představenstva Českých drah Michal Štěpán už dopoledne varoval, že se situace může ještě zhoršit.

Přehrát

00:00 / 00:00

O problémech, které způsobila námraza v železniční dopravě, natáčela redaktorka Zuzana Švejdová

„Od rána jsme odřekli už více než stovku dálkových vlaků – to znamená rychlíků a expresů. V regionální dopravě je toto číslo také někde kolem sta. Ta opatření se průběžně aktualizují, takže bohužel takto vysoká čísla ještě nejsou konečná,“ řekl Štěpán.

Třeba paní Petra popsala, že je kvůli námraze a kalamitní situaci na železnici na cestách už od včerejšího odpoledne. Od doby, co nasedla do vlaku, uplynulo už více než dvacet hodin.

„Já jsem od včera od 15:19 na cestě. Vlak bohužel nejel, tak jsem čekala asi tři nebo čtyři hodiny na nádraží v Olomouci. Dneska teda jel až v osm – vypravili nějaký zvláštní vlak – a ve dvanáct jsem se dostala do Prahy,“ popsala.

Pro svého zaměstnavatele si proto šla vyzvednout potvrzení o zpoždění vlaku. A nebyla jediná – před stánkem s informacemi se během pár minut vytvořila několikametrová fronta.

Některé mýtné brány kvůli námraze nefungují. Postih nehrozí, ujišťuje ministerstvo

Číst článek

„Snad mi to tam napíšou, že včera žádný vlak nejel, a dneska ten, co jel, tak měl dvě hodiny zpoždění,“ doufala Petra při čekání na zpožděnku.

Největší zpoždění nabral včerejší vlak jedoucí ze Žiliny do Prahy. Desítky cestujících v něm čekaly dokonce 17 hodin. Ve vlaku byla i skupina zahraničních turistů, kterým kvůli odstavení spoje uletělo i letadlo.

Problémy byly i ve směru na Slovensko. „Měli jsme jet asi před třemi hodinami. Chtěli jsme se dostat do Košic, ale kvůli situaci to není možné, tak se vracíme zpátky do města a budeme muset být ještě jeden den v Praze. Pokračujeme ve výletu a doufáme, že zítra se situace zlepší a dostaneme se do Košic včas,“ uvedl pan Lubo ze Slovenska.

Dopravní kolaps, vlaky, zpoždění, námraza | Foto: Filip Jandourek

Dokonce natřikrát se na nádraží vydala paní Lenka s maminkou. Jenže ani jednou se jejich spoj do Ostravy na tabuli nerozsvítil.

„My už čekáme od včerejška od deseti. O půl jedenácté jsme vlastně měly odjíždět, a jsme ještě teďka na nádraží, protože nic nejede. Zajistily jsme si náhradní ubytování, zůstaly jsme přes noc a teďka jsme přišly na nádraží s tím, že čekáme, co se uvolní,“ řekla.

Vlaky, které se nakonec podařilo vypravit, měly sníženou kapacitu. Místo proto nesehnali všichni cestující. S podobným problémem se setkala i paní Eva, která měla namířeno na severní Moravu.

„Nikdo nás neinformoval, že ranní spoj nepojede. Dozvěděli jsme se to vlastně deset minut před odjezdem. Přebookovali jsme se na spoj, o kterém nám teďka řekli, že místo sedmi vagónů pojedou jenom dva vagóny, takže jsme se zase přebookovali do těch dvou vagonů. Pojede nějaký motorový vlak, a nevíme, jestli budeme mít návazný spoj v Olomouci, ale zkusíme to,“ líčila paní Eva.

Lidé, kteří si jízdenku koupili už v předstihu, mají možnost ji přerezervovat na jiný den, nebo ji i zrušit. V takovém případě jim dopravce vrátí plnou cenu.

kov, Zuzana Švejdová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít