Bude náročný program i překvapení, slibuje Morricone pražskému publiku

Italský skladatel filmové hudby Ennio Morricone vystoupí 12. února v pražské O2 areně. Dirigovat bude Český národní symfonický orchestr. V rámci koncertu zazní i filmové melodie, které skladatele proslavily po celém světě. Praha je jednou ze zastávek posledního koncertního turné slavného italského mistra. Jaký koncert v české metropoli bude, nastínil Morricone v rozhovoru, který poskytl Českému rozhlasu.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Ennio Morricone při koncertu v roce 2007

Ennio Morricone při koncertu v roce 2007 | Foto: licence Creative Commons Attribution 2.0 Generic, Jake Setlak

Do začátku turné, v jehož rámci vystoupíte také v Praze v O2 areně, chybí měsíc a půl. Jak se na něj připravujete? A už jste po operaci zad v naprostém pořádku?

V únoru jsem měl problémy a komplikace s vyhřezlou meziobratlovou ploténkou a kvůli tomu jsem musel přerušit turné. Až do dnešních dnů jsem nemohl vystupovat. Ale zotavuji se, všechno se teď velmi zlepšilo a v únoru příštího roku budu moci znovu dirigovat.

Přehrát

00:00 / 00:00

S Ennio Morriconem o jeho pražském koncertu mluvil zpravodaj ČRo Jan Šmíd

Víte, já musím trénovat, cvičit, abych mohl dirigovat. Musím se pohybovat normálně, nesmí dojít k tomu, abych třeba během koncertu pocítil únavu či bolest v zádech, to by mne znepokojilo, a to by bylo špatné. No a tak už teď diriguji, zatím tedy pouze ve své pracovně, bez orchestru, ale s partiturou. Představuji si, že je to opravdový koncert.

Cítíte to publikum za vašimi zády? Vycítíte, jestli se soustředí, nebo jestli je rozptýlené, jestli se mu koncert líbí?

Ne, vidím to teprve na konci, když skončím a obrátím se k publiku. Pamatuji si, jednou v Japonsku po první skladbě se otáčím, a publikum netleská. Mrzelo mne to, bylo mi to líto – netleskali.

Tedy tleskali, ale jen málo, trochu. Byl jsem zvyklý na nadšenou reakci, ale japonské publikum prostě netleskalo, jak říkáme v Itálii, bylo studené. Jenomže po druhé skladbě tleskali trochu víc, po třetí ještě víc, po čtvrté ještě ještě víc, po páté skladbě vstali a tleskali... Byla to desetiminutová ovace. Bylo to divné, bylo to nádherné.

Chystáte třeba nějaké malé překvapení pro diváky, kteří přijdou na pražský koncert?

Překvapení chystám vždycky a chystám je i pro tento koncert v Praze. Tentokrát bych chtěl ale uvést takový upřímně otevřený koncert, který by se mohl líbit všem – náročnému posluchači i tomu, kdo o hudbě moc neví.

I ta překvapení jsou vždycky náročnější a složitější. Třeba jsem napsal skladbu na motivy policejní sirény, to je ale náročnější kus pro posluchače. A mám i další náročné, jako třeba zhudebnění biblických textů.

Připravuji na polovinu koncertu skladby, které publikum zná a miluje, a na druhou část skladby, které mám rád já, ale které publikum zná méně. Takový je program pro pražský koncert.

Jednou jste prohlásil, že vaše skladby jsou jako vaše děti, máte je všechny stejně rád. Najdou se tam však ty, které máte přesto vy sám vůbec nejraději?

Některé z těch skladeb, které mám rád, jsou oblíbené i u posluchačů, jako třeba Mission, tu mám moc rád, ale třeba jiné skladby už publikum zná méně, jako Metti una sera a cena, tu skladbu Croce d´Amore, tu mám moc rád.

Ne že bych uvedl skladby, které se mi nelíbí, to absolutně ne. Uvedu skladby, které mám v každém případě rád. Hlavně to jsou skladby, které podle mého soudu odolávají zubu času mnoho let, i to je důležité. Vybral jsem pro koncert jen skladby, o kterých jsem přesvědčen, že jsou hodnotné. Myslím, že je to opravdu velmi dobrý program. Ale je to program náročný.

Jak se vám spolupracuje s Českým národním symfonickým orchestrem?

Už jsem pracoval s tímto orchestrem a také s pěveckým sborem. Je to vynikající orchestr, opravdu mimořádný, a neříkám to jen tak ze zdvořilosti pro tento rozhovor pro Český rozhlas. Říkám to, protože je to čistá pravda.

Byli opravdu výjimeční – pokaždé, když jsem s nimi pracoval. Ten orchestr je příkladem profesionality, příkladem uměleckého citu, prožitku a smyslu pro umění a také příkladem nadšení pro to, co dělají. Proto s těmi umělci pracuji rád, opravdu moc rád.

A pěvecký sbor – jednou, když jsem s nimi pracoval, moc jsem se rozzlobil na celý sbor. Totiž oni při zkoušce nijak nezkoušeli, jen málo, skoro vůbec ne. Tak jsem se opravdu rozzlobil a vzal jsem si na kobereček sbormistra. Měl jsem dojem, že podceňuje přípravu na koncert. Zavolal jsem si ho a začal jsem mu to vyčítat. Klidně, ale uvnitř to ve mně vřelo, byl jsem rozčilený.

A tak on mi sbor předvedl. Byli výborní, fantastičtí, ukázal mi, že jak jsou výborní, protože už před tím zřejmě hodně zkoušeli.

Máte nějakou konkrétní vzpomínku na Prahu?

Já jsem vlastně Prahu neviděl. Ani Prahu, ani ostatní města turné. Byl jsem v Praze pracovat, a na prohlídku města nebyl čas.

Ale jednou jsem večeřel v nádherné restauraci na řece – jmenuje se Vltava, že? Byla to hezká restaurace, ale přímo nádherný byl pohled na řeku. Na ten dojem si pamatuji velmi dobře, ale je to jediné, co mohu říct.

Památky, všechny ty vzácné věci, které v Praze jsou, ty jsem neviděl, protože jsem byl v Praze kvůli práci. Tentokrát budu mít dokonce i méně času. Tentokrát nejsou na programu tři dny zkoušek, pouze generálka, pak koncert a na druhý den se odjíždí.

Jan Šmíd Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme