Výkupy pozemků pro hradubickou cyklostezku začnou možná po Novém roce

15. prosinec 2014

Už na začátku příštího roku by mohly začít výkupy pozemků pro stavbu cyklostezky mezi Hradcem Králové a Pardubicemi. Stará silnice, která spojuje krajská města, je úzká a jezdí po ní hodně aut.

Cyklisté se proto bojí po silnici jezdit a řidiči se tam obávají kohokoli na kole potkat. Už v příštím roce by se ale lidé mohli dočkat položení základního kamene stezky, která má vést podél Labe.

Mezi krajskými městy jezdí hodně aut. Mnoho cyklistů si na hlavní silnici netroufne vjet.

„Já si na ni netroufnu. Když jedu na Hradec, tak jedu přes les. Já jsem tam viděl tři bouračky a mám toho dost,“ posteskl si pan Jaroslav Horák.

Stavba stezky Hradec Králové - Pardubice je rozdělená na čtyři etapy. Nejdál jsou přípravy první části mezi Hradcem a Vysokou nad Labem. „Jsme ve fázi vydávání územního rozhodnutí. Běží správní lhůty. Pokud to všechno dopadne, tak bychom v polovině ledna 2015 měli pravomocné územní rozhodnutí,“ řekl starosta obce Jiří Horák.

Po Novém roce by tak mohly začít výkupy pozemků na trase dlouhé asi 6,5 kilometru

„Proběhnou výkupy, proběhne zaknihování na katastru. Mezitím budeme pracovat ke stavebnímu povolení. Pokud to dobře půjde, tak na podzim 2015 bychom mohli zahájit stavbu v tomto úseku,“ dodal Jiří Horák.

Hradubická Labská cyklostezka

Ostatní etapy už tak dobře připravené nejsou

Ačkoliv majitelé dostávají za své pozemky zhruba 300 korun za metr čtvereční, někteří z nich půdu prodat nechtěli. Kvůli tomu musel svazek obcí Hradubická Labská, který stezku připravuje, jeden úsek přetrasovat a přípravy nabraly zpoždění.

Potvrzuje radní Pardubického kraje René Živný: „Ten nejkomplikovanější úsek je Vysoká nad Labem – Dříteč, kde jsme měli problémy s výkupem pozemků. Celá trasa se tak musela přetrasovat na pravý břeh Labe a povede po dvou mostech. Tam to bude nejdelší. Tam odhaduji výstavbu kolem roku 2017."


Ještě zbývá získat peníze z Evropské unie

Svazek obcí sice dostal od obou krajů prostředky na výkupy pozemků, na samotnou stavbu ale desítky miliónů korun nemá.

„Ty náklady celkové se nemění, je to kolem 120 milionů korun. Pevně věříme, že se nám z evropských fondů podaří získat kolem 70 až 80 procent na tuto výstavbu,“ říká René Živný, který si pochvaluje i šířku plánované cyklostezky.

„Bude v šířce tři metry plus půl metru na každé straně zpevněný pruh. To znamená, když si představíte první úsek z Pardubic do Brozan respektive do Rábů, ten je kolem dvou až dvou a půl metru, tady to bude širší. Počítá se s aktivní účastí nejen cyklistů, ale i in-line bruslařů a pěších,“ dodal Živný.

Příští rok na podzim by tam mohl být položen základní kámen labské stezky, která propojí obě krajská města.

autor: ZAL
Spustit audio