Rusové ztrácejí zájem o cestování. Může za to výrazný propad rublu

Ruských turistů ubývá. Může za to výrazný propad kurzu rublu. Dopad ruských potíží tak pocítí i čeští hoteliéři a restauratéři. Ruští turisté patří totiž mezi zahraniční návštěvníky, kteří v Česku utrácejí nejvíc. Asociace cestovních kanceláří dokonce očekává až třicetiprocentní úbytek ruské klientely.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Přejmenování ruzyňského letiště na Letiště Václava Havla, terminál 2

Přejmenování ruzyňského letiště na Letiště Václava Havla, terminál 2 | Foto: Filip Jandourek

Úbytek ruských turistů trvá už několik měsíců. Může za to hlavně rusko-ukrajinský konflikt, který teď ještě dovršil výrazný pokles rublu. Zatímco vloni do Česka přijelo více než 800 tisíc Rusů, letos už je to o deset procent méně a další propad se ještě očekává. Potvrzuje to i místopředseda Asociace cestovních kanceláří Jan Papež:

„Pokud rubl zůstane na těch hodnotách, na jakých v tuto chvíli je, tak významná část ruské klientely prostě nebude cestovat, protože na to nebude mít. A Česká republika je v Rusku velmi populární a Rusové sem prostě nepřijedou. Ten propad očekáváme někde kolem 30 až 35 procent proti tomu, co bylo v loňském roce:

Přehrát

00:00 / 00:00

O ruských turistech, kteří ztrácejí zájem o cestování, natáčela redaktorka Zuzana Švejdová

Tratí na tom hlavně hoteliéři, provozovatelé restaurací nebo i obchody. Ruští turisté totiž patří mezi národnosti, které v Česku utrácí nejvíc. Za co konkrétně, popisuje Jan Herget z agentury CzechTourism.

„Průměrné výdaje ruských turistů jsou 4143 korun na osobu a den. Rusové nadprůměrně utrácejí za klasické služby cestovního ruchu - jako je ubytování, stravování, ale také za nákupy luxusního zboží nebo za lázeňské služby.“

Z luxusního zboží je to hlavně značkové oblečení a také šperky. Průměrná útrata za jeden nákup u tohoto zboží přesahuje dokonce jednadvacet tisíc korun. Nejvíc cizinců jezdí do České republiky hlavně o vánočních svátcích a na oslavy Nového roku. Cílem je především Praha.

Putin pořádá výroční tiskovou konferenci v Kremlu, poprvé okomentuje krizi rublu

Číst článek

Podle odhadů zavítá letos do hlavního města více než 250 tisíc turistů, z toho 60 tisíc připadá právě na ruské výletníky. Provozovatelé hotelů ale mají obavy, že problémy s ruskou měnou by mohly být důvodem k rušení rezervací. Větší dopady se ale odhadují až na jaro nebo léto.

„Jsou regiony, které jsou výrazněji závislejší na ruských turistech - například Karlovy Vary, obecně lázeňská města, kde ten propad bude buď velmi těžké anebo i v podstatě nemožné nahradit,“ dodává Jan Herget.

Přestože ruští klienti patří mezi turisty, kteří do Česka jezdí nejvíc a taky tu v největší míře utrácejí, nejsou jediní, pro které je Česká republika hlavním turistickým cílem.

Turisté v Karlových Varech oceňují otevření historické kolonádní terasy, dočasně je k dispozici po téměř 20 letech | Foto: Zdeněk Trnka

„Hodně si slibujeme od větší klientely z Číny. Hodně si slibujeme od toho, že stát podpoří aktivity cestovního ruchu i v nových lokalitách - jako je právě Indie, Brazílie nebo jižní Afrika, kde bohatí lidé touží po tom dostat se do Evropy a Praha tam má dobré renomé a Česká republika také,“ popisuje Jan Papež.

Na druhou stranu z ruské finanční krize můžou těžit čeští cestovatelé, kteří míří za hranice. Kvůli propadu rublu totiž zlevňují lety ruského dopravce Aeroflot. Například letenky do Thajska lidé v současnosti mohou koupit už za 8 tisíc korun. Ode dneška se navíc sníží i ceny letenek Českých aerolinií. A to na linkách do Ruska. Dopravce tak reaguje na propad poptávky ze strany ruských cestujících.

„V důsledku aktuálního kolapsu kurzu ruského rublu zavádí ČSA další opatření na zmírnění propadu poptávky po letech. Jedním z nich je i snížení cen letenek počínaje 18. 12. 2014 na linkách operovaných mezi ruskými destinacemi a Prahou, respektive Karlovými Vary,“ dodává mluvčí Českých aerolinií Daniel Šabík.

To, že Češi rádi cestují, dokazují i statistiky cestovních kanceláří. Jen za první dva prosincové týdny se poptávka po zájezdech do zahraničí meziročně zvýšila dokonce o více než 20 procent.

Zuzana Švejdová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme