V Nikaragui vzniká konkurent Panamského průplavu. Lidé proti stavbě protestují

V Nikaragui začali stavět nový průplav. Podle slibů čínského investora by měl Atlantik s Pacifikem propojit už v roce 2020. Proti stavbě ale protestují Nikaragujci i ochránci životního prostředí. Projekt v přepočtu za 1100 miliard korun chce konkurovat Panamskému průplavu, který by měl za rok otevřít novou soustavu zdymadel pro lodě s třikrát větším nákladem než dosud.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Lidé protestují proti stavbě průplavu v Nikaragui

Lidé protestují proti stavbě průplavu v Nikaragui | Zdroj: Reuters

Průplav v Nikaragui má stavět a pak i provozovat konsorcium HKND se sídlem v Hongkongu. V jeho čele stojí čínský miliardář a podnikatel Wang Ťing, který doposud působil v telekomunikacích. Jako byznysmen sice není až tak známý, těží ale z napojení na čínskou politickou elitu.

První dohodu o stavbě průplavu s HKND uzavřel levicový prezident Daniel Ortega v roce 2012. Konsorcium by mělo podle smlouvy průplav postavit a provozovat ho 50 let – s opcí na další půl století.

Přehrát

00:00 / 00:00

V Nikaragui začala ambiciózní stavba průplavu, místní protestují. Podrobnosti má zpravodaj David Koubek

Potřebných 50 miliard dolarů, mimochodem asi čtyřnásobek nikaragujského HDP, ještě není plně k dispozici. Nikaragujští představitelé tvrdí, že peníze budou od věřitelů z celého světa, a odmítají, že by průplav financovala přímo Čína, a jednalo se tak o její projekt.

Peking každopádně získá prostřednictvím velké investice čínského podnikatele opěrný bod ve Střední Americe, kde doposud dominovaly Spojené státy. Mimochodem i Panamský průplav vybudovali před sto lety Američané a až do roku 1999 ho také provozovali.

Objevily se už i informace o tom, že Ortega uzavřel dohodu o zajištění bezpečnosti průplavu s ruskou stranou.

Kácení lesů a stěhování obyvatel

Průplav by měl protnout šíji, která není tak úzká jako Panamská. Panamský průplav má necelých 80 kilometrů, ten nikaragujský by měl mít skoro 280 kilometrů. Kvůli stavbě se musí vykácet ohromné plochy pralesa a vysušit ohromné plochy mokřadů.

Ačkoli dříve se dokonce uvažovalo o průplavu bez zdymadel, projekt s nimi nakonec počítá. Budou vyrovnávat úrovně a lodě se po nich dostanou na vyšší hladinu, aby mohly proplout vodní cestou skrz pevninské území.

Nejprve se začnou budovat přístupové silnice, to vše na státní půdě, postupně se pak začnou vyvlastňovat pozemky ve vzdálenosti zhruba 10 kilometrů od průplavu. Pak začne samotná stavba průplavu.

Typický pohled z vyhlídky na západní straně průplavu. Tohle už je ale oceán. Loď Tijuca veze auta | Foto: David Koubek

Proti stavbě dnes opět protestovali místní obyvatelé, zemědělci i část veřejnosti. Lidé totiž přijdou o půdu. Dohromady čeká stěhování možná až 29 tisíc osob. Patří mezi ně zejména malí rolníci či rybáři.

Do protestů se ovšem může promítat i nesouhlas s autoritativní vládou prezidenta Daniela Ortegy a jeho Sandinovské strany. Ta už dávno není populární revoluční silou, která bojovala proti somozovskému režimu a později zase čelila náporu paramilitárních Contras, podporovaných americkou CIA.

Pro výběr firmy, která průplav postaví, navíc nebylo vypsáno výběrové řízení. Při demonstracích se proto objevují také protičínská hesla. Nikaragujská vláda se před uzavřením smlouvy ani nezeptala v referendu občanů, jako to udělala Panama v roce 2006 před stavbou nové sady zdymadel.

Konkurence pro Panamu

Panama teď investuje přes pět miliard dolarů do rozšíření svého průplavu. Novou vodní cestou budou moci proplouvat větší lodě, které uvezou zhruba 2,5krát více kontejnerů než ty, co se vejdou do stávajících zdymadel – takzvané Panamax.

Otevření rozšířeného Panamského průplavu se odkládalo kvůli stávkám i sporu o cenu se stavebním konsorciem vedeným evropskou firmou Sacyr. Teď se s ním počítá na začátek roku 2016.

Pokud se podaří dokončit nikaragujský průplav tak, jak je plánováno, mohl by být pro Panamu velkou konkurencí. Záleží ale také na tom, kdo nabídne atraktivnější cenu za jedno proplutí.

Panamský průplav funguje na důmyslném systému říčních zdymadel | Foto: David Koubek

Skrz panamská zdymadla ovšem ani po modernizaci neproplují největší dnes provozované dopravní lodě, zatímco v Nikaragui by neměly mít problém. I proto by podle odborníků mohl být nikaragujský průplav mnohem zajímavější pro přepravce, kteří po moři dopravují stále více zboží.

Podle některých odborníků ale není nezbytný. „Odvětví námořní přepravy by se do něj určitě zamilovalo, ale je to spíš luxus než nezbytnost,“ sdělil agentuře Reuters konzultant firmy IHS Maritime Greg Miller.

Projekt v Nikaragui ale zatím nemá zcela jasné obrysy. Není zřejmé, kolik zdymadel chce konsorcium HKND postavit, nejasnosti jsou i ohledně financování.

David Koubek Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme