Režisér Daniel Špinar: Činohra Národního divadla potřebuje velké změny

30. prosinec 2014

„Když začalo prosakovat, že bude konkurz, rozhodl jsem se, že do něj půjdu. Cítil jsem, že už rozumím tomu, co se v tom divadle děje, a vím, jakým směrem ho chci posunout.“ Daniel Špinar byl novým šéfem činohry Národního divadla zvolený po necelém roce působení na české první scéně. V září 2015 vystřídá dosavadního ředitele Michala Dočekala a začne realizovat svoji koncepci s názvem Nová krev.

Špinar se do vedení činohry ND propracoval zespoda. V roce 2002 založil a tři roky vedl Divadlo Valmet, později působil jako kmenový režisér v Divadle na Vinohradech a po několika letech na volné noze se v roce 2014 stal kmenovým režisérem Národního divadla. „Každého vždycky překvapí, jaké je vlastně Národní divadlo kolos. Činohra pracuje ve třech ze čtyř budov ND, každá z nich je specifická a ke každé se musí přistupovat jinak.“

Zásadní součástí jeho koncepce je vedle orientace na moderní divadlo také osvěžení současného souboru mladými herci. „Rozhodně jsou potřeba velké změny. V Národním divadle je takový zvláštní precedens, že tam lidé dostávají doživotní smlouvy. Tím pádem je tam spousta herců, které už v podstatě nejde obsadit, a zároveň chybí místa pro nové mladé herce.“ Poslechněte si víc v rozhovoru.

Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...

Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka

hurvinek.jpg

3 x Hurvínkovy příhody

Koupit

„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka