CK letos řešily desítky reklamací, nejčastěji turistům vadilo stravování

Cestovní kanceláře letos řešily desítky reklamací kvůli špatnému jídlu nebo nekvalitnímu bydlení. Češi si vůbec poprvé mohli stěžovat také na zkaženou radost z dovolené. Umožnil jim to nový občanský zákoník, který platí už rok. Podle cestovních agentur ale zatím žádná z firem nemusela turisty za zmařené zážitky skutečně odškodnit.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Cestovní agentury a kanceláře (ilustrační foto).

Cestovní agentury a kanceláře (ilustrační foto). | Foto: Filip Jandourek

Špinavé pokoje, špatné jídlo nebo daleká cesta k moři. Komplikace, které vysněnou dovolenou mění v nepříjemný zážitek. Letos si lidé stěžovali na zkaženou dovolenou hlavně po letních cestách do zahraničí.

„Byli v podstatě velmi překvapeni, že nejdřív musí projít normálním reklamačním řízením a teprve, když cestovní kancelář nebo soud uzná reklamaci alespoň ve výši 50 procent ceny zájezdu, mohou teprve uplatnit újmu z radosti,“ popisuje Jan Papež z Asociace cestovních kanceláří České republiky.

Přehrát

00:00 / 00:00

Špatné jídlo nebo hluční hosté. To byly letos nejčastější stížnosti klientů cestovních kanceláří. Podrobnosti zjišťovala Petra Benešová

Neexistuje prý zatím případ, kdy by někdo z klientů cestovních kanceláří získal odškodnění za zkaženou dovolenou.

„Předpokládáme, že takové případy existují, ale že jsou teprve v řízení a že je teprve možná v příštím roce rozhodne soud. To znamená, že není žádný precedent,“ dodává Papež. Lidí, kteří požadovali takové kompenzace, nebylo podle něj tedy zatím mnoho.

„Koncem září jsme dělali anketu u našich členů, kteří obsahují 90 procent trhu s výjezdovou turistikou, a těch případů, kdy CK dostala žádost o vyřízení újmy z radosti z dovolené v řádné podobě, bylo jen šest. Je to velmi malé číslo na to, že s cestovními kancelářemi odletí a odjedou na dovolenou přes 2 miliony lidí,“ vypočítává.

Nejvíce stížností bylo na stravování

Nejčastěji turistům vadilo stravování. „V případě stravování formou all-inclusive (vše v ceně), nebo byli nespokojeni po celou dobu pobytu s přítomností jiných národností v hotelu,“ popisuje Kateřina Petříčková z Asociace českých cestovních kanceláří a agentur.

S novou právní úpravou měly letos cestovní kanceláře zpočátku problémy. S klienty už nutně nemusely vypisovat klasickou smlouvu o zájezdu, ale takzvané potvrzení o cestě.

„Náležitosti zůstaly téměř stejné, ale v některých případech byly odlišné. A navíc nebyla povinnost takovou věc sepisovat písemně a parafovat ji oběma stranami. To ze začátku dělalo velké potíže, protože lidé nechápali, že je velmi důležité, aby měli nějaký písemný doklad o tom, co si vlastně s cestovní kanceláří dohodli,“ dodává Jan Papež.

Některé agentury se proto vrátily ke klasické písemné cestovní smlouvě.

Petra Benešová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme