V Čechách se během roku poprvé vyrobí přes milión dvě stě tisíc aut. Jak vypadá jejich montáž?
V počtu vyrobených aut na tisíc obyvatel patříme mezi světové velmoci. Každoročně je to více než 100 nových osobních aut. Ta se u nás vyrábí v továrnách škodovky v Mladé Boleslavi a Kvasinách, z továrny v Kolíně zase vyjíždí Peugeoty, Toyoty a Citroeny a v Nošovicích vyrábí korejský Hyundai. Z bran těchto tří automobilek letos vyjede rekordní počet aut – přes milión dvě stě tisíc. Pojďte se s námi podívat, jak takové auto vzniká.
„Exkurze bude krátká, neboť od první operace až do prvního startu je jenom tři a půl hodiny, tak pojďme,“ zve nás Pavel Richter, vedoucí výroby octavií a rapidů v Mladé Boleslavi. Na počátku této montážní linky rozkládající se v hale na ploše o rozloze osmi hektarů je už nalakovaná karoserie. Na prvním ze 154 zdejších stanovišť přijde auto o dveře, které se montují zvlášť, a se stejnou karoserií se setkají až na konci linky. Potom se auto připraví a začíná montáž samotných dílů.
„Kdybychom auto rozložili do posledního detailu jako puzzle, tak se jedno vozidlo průměrně skládá asi z pěti tisíc dílů.“ Zhruba každých 100 metrů mají zaměstnanci přehled o tom, jak jsou na tom – teď aktuálně v 11 hodin, 3 minuty a 14 sekund. Plán na směnu je 376 aut, na den 1202 a v tuhle chvíli jsou nad plán, protože by vyrobili 1220 aut.
Přesnost
„Výrobní takt je 60 vteřin – každou jednu minutu z nás vypadne vozidlo.“ Na každém stanovišti vidíme hned několik dělníků. Jedni montují skla, další pak interiér a tak dále. Dokážou poslepu z černých krabic vyndat přesný počet šroubků. Ne tři nebo pět, ale jako tady přesně čtyři. Každé dotažení pomocí elektrických nástrojů se eviduje. V případě jakékoliv reklamace se tak můžeme dozvědět, kdo a kdy ten který z pěti tisíc dílů montoval.
„My řekneme, kdo to dělal, v kterou hodinu a naprosto přesně i ve kterou vteřinu – v které vteřině, na kterém stanovišti bylo vaše auto. Kdo díly připravoval, kdo je dotahoval, kdo to zkontroloval, vše je zaznamenáno.“
Přicházíme na místo, kde se odehrává takzvaná automobilová svatba. Shora zavěšená karoserie přijíždí na jedno z pěti stanovišť, pod ní přijíždí prakticky celý smontovaný podvozek včetně motoru. „V části za mnou probíhá vlastní montáž i předmontáž motoru, převodovek a náprav, zde se spojí podvozek s tímto zvedákem a dojde k mechanickému zacvaknutí. Následně automaty a roboty dotahují jednotlivé tlumiče, lůžka převodovky, motoru a spojují to už věčně a nerozlučně s karoserií.“
A na auto postupně přibývají další díly. Co je takřka nepochopitelné, je logistika. Jen za jedinou hodinu musí tady na konkrétní místo a ve správný čas doputovat 300 tisíc dílů. „Tady už se pomalu blížíme do finále, jsme na montáži sedaček. O pár taktů dál už probíhá montáž dveří nazpět do karoserie. Naplníme provozní kapaliny a přichází první start.“ Auto projde ještě samozřejmě finálními kontrolami a může vyrazit na silnice.