V Čechách se během roku poprvé vyrobí přes milión dvě stě tisíc aut. Jak vypadá jejich montáž?

31. prosinec 2014

V počtu vyrobených aut na tisíc obyvatel patříme mezi světové velmoci. Každoročně je to více než 100 nových osobních aut. Ta se u nás vyrábí v továrnách škodovky v Mladé Boleslavi a Kvasinách, z továrny v Kolíně zase vyjíždí Peugeoty, Toyoty a Citroeny a v Nošovicích vyrábí korejský Hyundai. Z bran těchto tří automobilek letos vyjede rekordní počet aut – přes milión dvě stě tisíc. Pojďte se s námi podívat, jak takové auto vzniká.

„Exkurze bude krátká, neboť od první operace až do prvního startu je jenom tři a půl hodiny, tak pojďme,“ zve nás Pavel Richter, vedoucí výroby octavií a rapidů v Mladé Boleslavi. Na počátku této montážní linky rozkládající se v hale na ploše o rozloze osmi hektarů je už nalakovaná karoserie. Na prvním ze 154 zdejších stanovišť přijde auto o dveře, které se montují zvlášť, a se stejnou karoserií se setkají až na konci linky. Potom se auto připraví a začíná montáž samotných dílů.

Čtěte také

„Kdybychom auto rozložili do posledního detailu jako puzzle, tak se jedno vozidlo průměrně skládá asi z pěti tisíc dílů.“ Zhruba každých 100 metrů mají zaměstnanci přehled o tom, jak jsou na tom – teď aktuálně v 11 hodin, 3 minuty a 14 sekund. Plán na směnu je 376 aut, na den 1202 a v tuhle chvíli jsou nad plán, protože by vyrobili 1220 aut.

Přesnost

„Výrobní takt je 60 vteřin – každou jednu minutu z nás vypadne vozidlo.“ Na každém stanovišti vidíme hned několik dělníků. Jedni montují skla, další pak interiér a tak dále. Dokážou poslepu z černých krabic vyndat přesný počet šroubků. Ne tři nebo pět, ale jako tady přesně čtyři. Každé dotažení pomocí elektrických nástrojů se eviduje. V případě jakékoliv reklamace se tak můžeme dozvědět, kdo a kdy ten který z pěti tisíc dílů montoval.

„My řekneme, kdo to dělal, v kterou hodinu a naprosto přesně i ve kterou vteřinu – v které vteřině, na kterém stanovišti bylo vaše auto. Kdo díly připravoval, kdo je dotahoval, kdo to zkontroloval, vše je zaznamenáno.“

Zrod auta v továrně škodovky 6

Přicházíme na místo, kde se odehrává takzvaná automobilová svatba. Shora zavěšená karoserie přijíždí na jedno z pěti stanovišť, pod ní přijíždí prakticky celý smontovaný podvozek včetně motoru. „V části za mnou probíhá vlastní montáž i předmontáž motoru, převodovek a náprav, zde se spojí podvozek s tímto zvedákem a dojde k mechanickému zacvaknutí. Následně automaty a roboty dotahují jednotlivé tlumiče, lůžka převodovky, motoru a spojují to už věčně a nerozlučně s karoserií.“

Čtěte také

A na auto postupně přibývají další díly. Co je takřka nepochopitelné, je logistika. Jen za jedinou hodinu musí tady na konkrétní místo a ve správný čas doputovat 300 tisíc dílů. „Tady už se pomalu blížíme do finále, jsme na montáži sedaček. O pár taktů dál už probíhá montáž dveří nazpět do karoserie. Naplníme provozní kapaliny a přichází první start.“ Auto projde ještě samozřejmě finálními kontrolami a může vyrazit na silnice.

autor: pgj
Spustit audio