Chorvatsko možná pronajme své dálnice. Vládní návrh se ale lidem nelíbí

Chorvatská vláda se pokouší vyřešit katastrofální stav státního rozpočtu. Peníze chce získat privatizací řady státních podniků. Pronajmout hodlá také na 1000 kilometrů chorvatských dálnic. Toto rozhodnutí ale v zemi vyvolalo vlnu odporu.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Chorvatsko, dálnice (ilustrační foto)

Chorvatsko, dálnice (ilustrační foto) | Foto: Martin Dorazín | Zdroj: Český rozhlas

„Máme v Chorvatsku až moc podobných špatných zkušeností, třeba s Telecomem. Kdybychom ho neprodali, nebyli bychom tolik zadlužení. Lidé zkrátka vidí v pronájmu nebo prodeji dálnic další privatizační krádež,“ myslí si šéf nezávislých silničářských odborů Mijat Stanić.

Sám stojí v čele poměrně široké iniciativy s názvem Nevzdáme se našich dálnic. Ta chce vládní plán na udělení dálničních koncesí zastavit referendem. Podle průzkumů s pronájmem dálnic nesouhlasí až 60 procent Chorvatů.

Přehrát

00:00 / 00:00

Chorvatsko možná pronajme své dálnice. Vládní návrh, který má přinést peníze předluženému státnímu rozpočtu, se ale Chorvatům nelíbí

„Vláda je připravená vzdát se za velmi nízkou cenu něčeho, co se tímto způsobem nacenit zkrátka nedá. Dálnice jsou rozvojový, strategický projekt, a proto by měly zůstat v našich rukou,“ upozorňuje Stanić.

Sociálnědemokratický premiér Zoran Milanović oponuje, že peníze na splácení dluhu chorvatských dálnic nejsou. Jediným dalším řešením by podle něj bylo vzít si nové půjčky a dalších 25 let platit vysoké úroky zahraničním věřitelům.

„Z peněz od koncesionářů by se zaplatila většina dluhů chorvatských dálnic, a to ihned, takže by nám už nenarůstaly úroky,“ vysvětluje Milanović.

Mijat Stanić je ovšem přesvědčen, že vláda by měla vzniklou situaci řešit spíš refinancováním dluhu. I když ví, že si na sebe celá řada dálničních úseků není schopná vydělat.

Referendum nejspíš bude

„Rentabilní jsou jen dva úseky. Jedním z nich je dálnice A3, která vede od Bregany u slovinských hranic přes Záhřeb a do Lipovce u hranic se Srbskem. Druhým je úsek mezi Záhřebem a istrijskou Rijekou. Všechny ostatní úseky si na sebe z mýtného nevydělají, ale proto se ani nestavěly. Mají napomoct rozvoji hospodářství a turismu,“ říká.

Iniciativa Nevzdáme se našich dálnic zřejmě svého referenda dosáhne. Zabránit mu ještě může Ústavní soud, předpokládá se ale, že lidové hlasování podpoří.

Kdyby k pronájmu chorvatských dálnic přece jen mělo dojít, vláda se bude muset vypořádat ještě s jedním problémem. Až třetina dálnic totiž není zanesená v katastru nemovitostí jako státní majetek. Soudům zbývá vyřešit celou řadu sporných vyvlastnění a odkupů půdy.

Podle vlády se to konkurzu nijak nedotkne, protože koncesionář se nestane majitelem dálnic, ale jen jejich provozovatelem. Kritici nicméně upozorňují, že podle zákona o koncesi musí být všechny majetkoprávní spory vyřešené.

Tea Veseláková Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme