Firmy stále víc komunikují s úřady elektronicky. Roste i počet elektronických faktur

Počet českých podniků, které elektronicky odevzdávají přiznání k dani z přidané hodnoty, stále roste. Za poslední tři roky se jejich podíl zvýšil z necelých 30 procent na víc než 60 procent. Společnosti také víc posílají i přijímají elektronické faktury. Neplatí to ale pro živnostníky. Internetovou komunikaci s úřady nebo jinými podnikateli nechávají na svých účetních, nebo ji vůbec neřeší.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Zaměstnankyně volebního střediska Andrea Castelo Branco ukazuje počítač, kam se údaje z disket nahrávají. Elektronicky se v Brazílii hlasuje od roku 1994

Zaměstnankyně volebního střediska Andrea Castelo Branco ukazuje počítač, kam se údaje z disket nahrávají. Elektronicky se v Brazílii hlasuje od roku 1994 | Foto: David Koubek | Zdroj: Český rozhlas

Podnikatel Martin provozuje několik let kavárnu a jídelnu v centru Prahy. S obchodováním má dlouholeté zkušenosti, ale komunikaci s úřady - a navíc přes internet - přenechává své účetní.

„Já podnikám v gastronomii, takže se věnuji hostům a provozu restaurace. Svoje účetnictví přenechávám odborníkům, to znamená účetní. Víceméně o tom ani nevím, jak s mými doklady nakládá – jestli elektronickou, nebo písemnou poštou,“ přiznává Martin.

Přehrát

00:00 / 00:00

O elektronické komunikaci mezi firmami a veřejnou správou informoval redaktor Jan Beneš

Internet využívají k úplnému elektronickému podání hlavně střední a velké firmy. Tento způsob je pro ně daleko pohodlnější a jednodušší. Úřadům posílají třeba kompletní daňové přiznání, stále víc tímto způsobem komunikují i se zdravotními pojišťovnami. Oblíbenější je i elektronická fakturace.

„V lednu 2014 zasílalo elektronické faktury 50 procent podniků. Co se týká přijetí elektronické faktury, tam je to číslo poněkud vyšší, tuto fakturu přijímalo 72 procent podniků. Tam jednoznačně dominují podniky větší. Malé podniky tuto možnost využívají v menší míře,“ vysvětluje Eva Skarlandtová z Českého statistického úřadu.

Nevyužité datové schránky

Podnikatelé i firmy můžou faktury posílat i přes takzvané datové schránky. Službu ale loni v lednu využilo jen 2,5 procenta podniků. A vůbec nejméně se pro datové schránky rozhodli malí živnostníci.

„Větší firma je vždycky více vybavená, používá informační systémy, zatímco ti nejmenší živnostníci se daleko více věnují své hlavní práci a toto všechno jde trošku mimo ně. Někdy se v tom velmi složitě orientují,“ popisuje předseda Asociace malých a středních podniků a živnostníků Karel Havlíček.

To ale neznamená, že by drobní podnikatelé datové schránky nepoužívali vůbec. Podle Havlíčka svůj smysl mají. Pro jejich větší využití by měl ale stát vůči všem podnikatelům přistupovat jednotně.

„Datovou schránku musí využívat všechny podniky, zatímco u živnostníků je postup a přístup státu dneska dvojkolejný. Ministerstvo práce a sociálních věcí říká: máte možnost si vybrat – buď budete posílat dokumenty s datovou schránkou, nebo nikoliv. Na druhou stranu ministerstvo financí říká: pokud ji máte zřízenou, musíte ji posílat,“ dodává Havlíček.

Ministerstvo financí navíc prosazuje zavedení elektronické evidence tržeb. A to jak pro firmy, tak i živnostníky. Návrh by mohl platit už od začátku příštího roku. Skoro čtyřicet procent českých živnostníků s návrhem souhlasí - i přes to, že to pro ně bude znamenat nové investice.

Jan Beneš Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme