Polští chodci čelí ve srovnání s českými dvakrát vyššímu riziku, že je srazí auto

Polské silnice jsou pro chodce vražedné. Každý rok tam umírá v přepočtu na obyvatele dvakrát více chodců než v Česku. Důvodem není jen chování řidičů, ale také zákony a málo míst s omezenou rychlostí.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Přechod pro chodce, zebra

Přechod pro chodce, zebra | Foto: Filip Jandourek

V Kabátech, moderním předměstí Varšavy, jsou přechody pro chodce na každé křižovatce i se zvukovými signály, všude stojí nové semafory.

Na první pohled je tady bezpečno, ale zdání může klamat. Alespoň si to myslí oslovené maminky.

„Hlavně na přechodech. Řidiči šílí tak, že tady určitě bezpečno není. Přecházíš na přechodu, myslíš si, že máš přednost, a smetou tě. Jezdí hrozně, opravdu hrozně,“ viní Alexandra, maminka dvou dětí, hlavně řidiče.

Přehrát

00:00 / 00:00

Ve srovnání s českými mají polští chodci dvakrát větší pravděpodobnost, že se stanou obětí nehody. Vysvětlení hledal zpravodaj Vít Pohanka

Dopravní psycholog, doktor Jacek Grunt-Mejer polské řidiče neomlouvá, ale zároveň říká, že by se neměli démonizovat a všechna vina svádět na ně.

„V první řadě je tady otázka práva. Zákon by se měl změnit tak, aby přednost měli chodci, kteří se k přechodu blíží. To je pro jejich bezpečnost to hlavní,“ upozorňuje Jacek Grunt-Mejer.

V Polsku má totiž na rozdíl od Česka a většiny ostatních zemí Evropské unie přednost pěší až v okamžiku, kdy na přechod vkročí. Ze zákona proto řidiči nemají povinnost zpomalit nebo zastavit ani v případě, kdy vidí třeba školáka přešlapujícího před přechodem.

„Druhá věc je infrastruktura - aby byla rychlost omezena na více místech na třicítku. Například v Berlíně je takových ulic 70 procent a ve Varšavě jen 50, a to je málo,“ vysvětluje dopravní psycholog.

Situace na polských silnicích se však dlouhodobě a soustavně mění k lepšímu. Neříkají to jen statistiky, ale třeba i zkušenost Milana Zíky, českého manažera, který ve Varšavě chodí, jezdí na kole a řídí auto už 5 let.

„Můžu říct, že se to rapidně zlepšuje. Je vidět, že Polsko investuje spoustu peněz do zlepšování infrastruktury a s tím jde ruku v ruce i zlepšování stylu jízdy. Určitě je stále možné tady vidět spoustu pirátů na cestách a myslím si, že Poláci dělají všechno pro to, aby s nimi bojovali,“ uzavírá Milan Zíka.

Vít Pohanka, Simona Bartošová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme