Monstrum, které hasilo požáry ropných vrtů

20. leden 2015

V Maďarsku kdysi vzniklo zvláštní hasící vozidlo s přezdívkou The Big Wind (Velký vítr) či Windy, které na tankovém podvozku neslo dva proudové motory ze stíhačky MiG.

Původní myšlenka tohoto zařízení vznikla v Sovětském svazu a vozidlo má také základ v českém podvozku ze starého ruského tanku T-34. Nicméně vyrobili jej inženýři a technici v Maďarsku, a to v roce 1991. Stroj umí vrhat směrem k požáru, spojenému s těžbou ropy, obrovské množství vody, v množství až 830 litrů za sekundu. K tomu slouží dva proudové motory (přesněji řečeno jejich turbíny), vymontované z rovněž ruské stíhačky MiG-21.

Vlastníkem tohoto monstra je maďarská firma MB Drilling, která sídlí necelých 100 kilometrů od Budapešti a která má arabské vlastníky. Firma je pobočkou společnosti MB Group of Oman. Svoji “hvězdnou hodinu” zažil tento stroj právě již v roce 1991, kdy byl nasazen k hašení požárů iráckou armádou poškozených ropných vrtů v Kuvajtu. Během 43 dní zde uhasil 9 požárů. Do Kuvajtu jej tehdy dopravilo americké nákladní letadlo C-130.

Turbíny z motorů MiG-21 přitom jen zajišťují potřebný podtlak, samotná voda jimi neprochází. Nad každou z dvojice turbín jsou připojeny tři užší trysky, kterými voda pod velkým tlakem proudí. Hašení probíhá tak, že obrovský tlak vody především přeruší přívod ropy, která tryská z ropného vrtu. Prvních 5-10 metrů ropného proudu, vyvěrajícího ze země, totiž ještě nehoří, při tak rychlém pohybu se ropa ještě nestačí promíchat s kyslíkem a vznítit. Vzniklá vodní stěna oddělí novou ropu od obrovských plamenů již hořícího paliva a oheň vyhasne. Přítomnost velkého množství vody a vodní páry navíc ochladí celé místo požáru natolik, že již nedojde k opětovnému vznícení ropy, vyvěrající z vrtu.

Stroj Big Wind je tak schopen ukončit požár ropného vrtu během několika minut. Musí však mít samozřejmě zajištěný přístup k poměrně značnému množství vody. Stroj obsluhují celkem tři lidé.

Technici v Sovětském svazu kdysi využívali podobný princip pro hašení požárů na svých ropných a plynových ložiscích - používali turbínu proudového motoru stíhačky MiG-15, kterou posadili na nákladní vůz. Ukázalo se však, že výsledný hasící výkon nemusí být vždy dostačující a na tomto základě pak vznikl mocnější maďarský stroj. Nyní je toto monstrum už v důchodu. Standardně se k hašení ropných vrtů používají výbušniny.

Zdroje: Car and Driver, IO9

autor: Pavel Vachtl
Spustit audio