Muž z Vysočiny vyvíjí speciální invalidní vozík, který pojede až 50 km v hodině
Některým handicapovaným na Vysočině chybí výlety do přírody. Na klasickém elektrickém vozíku po polní cestě neprojedou. Teď ale budou mít možnost podívat se do lesa na křesle, které pojede až padesátikilometrovou rychlostí. Motocyklový závodník Ivo Kaštan z Velkého Meziříčí vyvíjí vozík, který má vpředu ještě jedno kolo jako motorka, aby mohl jet i v terénu.
„Ono to jede už od 0,5 km v hodině. Takže když malinko přidáte, můžeme jít vedle sebe rychlostí chůze. Když dáte malinko víc, tak vedle mě můžete běžet,“ vysvětluje autor speciálního invalidního vozíku Ivo Kaštan.
„Stejně jako na čtyřkolce se bezpečnostní pásy nepoužívají. Ale my to na to máme nachystané. Tady můžeme mít pás bederní, který člověka přidrží, kdyby chtěl jet v terénu,“ vysvětluje konstruktér Kaštan a dodává:
Na Vysočině vzniká invalidní vozík, který jede až 50 km v hodině. Podrobnosti zná Andrea Bartůňková
„Případně tam může být i čtyřbodový pás, který člověka zafixuje v opěradle. Tak aby to pro něj bylo co nejpohodlnější a hlavně bezpečné.“
Vozík s menší rychlostí má jednu brzdu. Ten, který pojede až padesát kilometrů v hodině, bude mít dvě. Vozíky pohání buď elektromotor nebo benzín. Podle Kaštana je vhodné mít na nich helmu.
„Těch možností, jak se dostat na vozíku do přírody, moc není. Na mechanickém vozíku se pohybovat v budovách není problém, ale když člověk vyjede ven, už se dostává k problémům - díry a dostat se někam po lesních cestách je téměř nadlidský výkon,“ uvažuje nad novinkou vozíčkář a zároveň motorkář Tomáš Pučálka z Třebíčska. Zároveň se mu ale nezdá hlavně padesátikilometrová rychlost.
„Přece jenom nějaká ta stabilita trupu u některých není, takže těch padesát kilometrů se mně zdá dost.“
Podle Květoslavy Růžičkové ze žďárského centra pro zdravotně postižené jsou mezi jejich klienty mladí lidé, kteří by takovou novinku uvítali. Záleží ale i na dalších věcech.
„Budou se ptát, kolik to stojí, zda přispívá pojišťovna nebo třeba úřad práce,“ vysvětluje Růžičková.
Na nové vozíky s nadstandardní rychlostí zatím pojišťovny nepřispívají. Podle Kaštana ale chtějí o příspěvcích jednat.