Zloděj vám může vybrat peníze z účtu během vteřiny. Bez vaší pomoci to ale nedokáže

2. únor 2015

Stačí chvilka nepozornosti, jedno špatné kliknutí a peníze z účtu mohou být záhy pryč. Pachatel sedí doma za počítačem a na internetu číhá na neopatrné nebo nezodpovědné majitele internetového bankovnictví.

Zkouší vaši důvěru a několika triky se z vás snaží dostat heslo k účtu nebo jiné důležité údaje. To se to stalo i jedné paní z Českobudějovicka: „Chtěla jsem si vytisknout výpis z účtu a nešlo to. Stránky mé banky několikrát spadly. Najednou mi přišel požadavek, vyplňte typ telefonu a telefonní číslo. Když jsem to vyplnila, tak se najednou přihlásit podařilo.“

Pracovník banky jí volal do hodiny a požádal ji, aby okamžitě zablokovala účet a spěchala na nejbližší pobočku ČSOB, kde vyřídila další podrobnosti. Banky totiž mají různá bezpečnostní opatření, jak ochránit naše peníze na účtech.

O peníze můžete přijít kvůli viru

„V určitých případech můžeme identifikovat, kdy se klient snaží přihlásit ze zavirovaného počítače, a pak mu voláme a na nebezpečí ho upozorníme. Měsíčně zabráníme více než stovce případů, kdy klienti mohli o peníze kvůli viru přijít,“ vysvětluje mluvčí ČSOB a ERY Martina Slavíková:

Čtěte také

Příběh má šťastný konec. Marii se neztratila ani koruna. Přesto ji to tak vyděsilo, že internetové bankovnictví zrušila a raději vše bude vyřizovat osobně na pobočce.

Pachatelé se také snaží získat přístup na váš účet prostřednictvím e-mailu, mobilu a sociálních sítí. „Náš účet je jako trezor a přístupová hesla a kódy k účtu jsou jako klíče,“ připomíná mluvčí ČSOB a ERY Martina Slavíková.

Podvodný mail, který se tváří jako z internetového platebního systému


Jak minimalizovat možnost útoku na náš bankovní účet
• Přihlašovat se k internetovému bankovnictví ze známého počítače, nejlépe z vlastního doma a hlavně chráněného antivirovým programem, který pravidelně aktualizujte.• Přihlašovací hesla nikomu nedávat, nikde nepoznamenávat. Hesla by mělo být složitá, obsahovat velká a malá písmena, čísla, případně znaky.
• Pokud se přes mobil přihlašujete k elektronickému bankovnictví, používejte výhradně jen oficiální smartbankingovou aplikaci.
• Jestli vaše banka nabízí při vstupu na účet ještě zadání speciálního (autorizačního) kódu, využijte toho.
• Máte-li jen drobné podezření o původu e-mailu, raději nic neotevírat, na nic neklikat, kontaktovat banku či instituci a ověřit si, jestli skutečně e-mail poslaly.
• Velmi dobře si rozmyslete, co na internetu na veřejných místech (kavárna, knihovna) děláte. Člověk sedící kousek dál může právě díky internetu vaši činnost sledovat.
• Když se přihlašujete k internetovému bankovnictví, lze si snadno ověřit, zda jste skutečně na stránkách své banky – řádek, kde je internetová adresa vašeho internetového bankovnictví, musí zezelenat. A když na něj kliknete, musí se zobrazit certifikační údaje banky (viz obrázek).

„Pokud přístupové údaje k účtu nikomu nedáte, váš účet je zvenčí téměř nedobytný. Banka má peníze klientů velmi dobře zabezpečené. Ale je na zodpovědnosti klienta, jak nakládá s hesly. Někdy ani nevědomky si pozve pachatele, když někam vyplní hesla nebo otevře podezřelou přílohu. Vir se totiž nemusí projevit hned. Může se aktivovat až za nějakou dobu. Majitel účtu si pak ani neuvědomuje, že si v minulosti něco škodlivého stáhl.“

Pozor na aplikace v chytrých telefonech!

Pachatelé své oběti vlastně „loví“ – provádí tzv. phishing. Jednoduše řečeno rozesílají na e-maily zprávy, které vypadají jako oficiální sdělení banky, úřadu a podobně a po vás chtějí někam kliknout, vyplnit různé osobní a důvěrné údaje, aby se mohli dostat na váš účet.

V současnosti však mnoho bank nabízí klientům ještě zadání speciálního kódu, který se při přihlašování na účet odešle na mobilní telefon. Pachatel tak musí ovládnout i mobil. Týká se to především tzv. chytrých telefonů.

„Například si stáhnete do telefonu takzvanou bezpečnostní aplikaci pro bezpečný přístup k vašemu účtu. A ta umožní pachateli následně disponovat vaším telefonem,“ vysvětluje vrchní inspektor Karel Janda.

Pachatelé zkouší důvěřivost lidí na sociálních sítích, jako je třeba Facebook. Pokusy získat citlivé údaje prostřednictvím sociální sítě eviduje ČSOB od roku 2014 a jejich počet stále roste. Tento způsob získání citlivých dat činí z celkových útoků na účty klientů 22 %.

autor: Jiří Čondl
Spustit audio

E-shop Českého rozhlasu

Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.

Václav Žmolík, moderátor

tajuplny_ostrov.jpg

Tajuplný ostrov

Koupit

Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.