Peněz na opravu železnic je dost, problém může být s kapacitou firem

Třicet šest miliard korun, to je částka, kterou má letos Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) připravenou na obnovu vlakových tratí. Je to dokonce nejvyšší suma v historii. Jenže část peněz se musí vyčerpat do konce roku a podle některých lidí vážně hrozí, že se to nestihne. Firmy totiž mají kvůli zvýšenému počtu zakázek plné kapacity.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Práce na trati Pardubice - Hradec Králové probíhají ve Stéblové

Práce na trati Pardubice - Hradec Králové probíhají ve Stéblové | Foto: Honza Ptáček | Zdroj: Český rozhlas

„Panují opravdu obavy, jestli se podaří vyčerpat ty prostředky v takto krátkém období,“ říká ředitel analytické společnosti CEEC Research Jiří Vacek.

Problém může být třeba s dostupností některého materiálu – chybí a je těžké ho sehnat. „Tam objednací lhůty někdy dosahují i šestiměsíční období nebo i delší,“ dodává Jiří Vacek.

Přehrát

00:00 / 00:00

O to, jak jsou firmy připravené ucházet se o zakázky na opravu železnic, se zajímala redaktorka Zuzana Švejdová

Ještě před dvěma lety bylo práce pro stavební firmy málo. Některé proto masivně propouštěly zaměstnance a některé také zkrachovaly. To se při současném nárůstu objemu zakázek může ukázat jako problém.

„My věříme, že velmi rychle doplní ty svoje stavy na tolik, aby tyto státní zakázky získávaly a vyhrávaly. To, co se samozřejmě může stát, je to, že se sníží počet soutěžících v jednotlivých zakázkách,“ říká mluvčí SŽDC Jakub Ptačinský.

Podle Jiřího Vacka mohou sehrát roli i obavy firem směrem do budoucna. „Firmy měly problém s nedostatkem práce v průběhu předchozích pěti let, redukovaly svoje kapacity a nyní se obávají, jestli ten aktuální nárůst práce není jenom dočasný. Jestli mechanizaci, kterou nakoupí, která je velice drahá, dokážou i po těch dalších letech potom využít,“ říká Vacek.

I některé firmy přiznávají, že výrazný nárůst zakázek může znamenat určitý problém. „Řešíme nadbytek vypsaných tendrů tak, abychom je zvládli. Je totiž složitější zvládnout množství vypsaných tendrů, které přicházejí, v kvalitě a čase,“ poznamenává Tomáš Koranda, ředitel stavební společnosti Hochtief, která loni uspěla v zakázkách za více než pět miliard korun.

Pokud však firmy budou chtít zakázek víc, nějak zareagovat musejí. „Dá se to řešit různými způsoby – jednak nabíráním nových zaměstnanců, nebo spoluprací se subdodavatelskými firmami, což je například náš případ,“ dodává Pavel Schlitter ze společnosti Sitel.

Už loni zakázek na výstavbu a rekonstrukce výrazně přibylo. Veřejné instituce jich vypsaly o pětinu víc než předchozí rok. Jejich hodnota stoupla dokonce na více než 130 miliard korun.

kov, Zuzana Švejdová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme