Sanaci svahu na D8 komplikuje legislativa. Druhá etapa začne nejdříve na podzim

Nejdříve na podzim bude jasné, kdo a jak dokončí sanaci svahu na rozestavěné dálnici D8. Jak Český rozhlas zjistil, v ideálním případě teprve až v září vypíše Ředitelství silnic a dálnic výběrové řízení na druhou etapu sanace. Zatím se řeší jen havarijní stav po povodních v roce 2013.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Sesutý svah na dálnici D8 nad Litochovicemi na Litoměřicku

Sesutý svah na dálnici D8 nad Litochovicemi na Litoměřicku | Foto: Jan Bachorík | Zdroj: Český rozhlas

„Sanaci chceme udělat co možná nejdříve v průběhu prvního kvartálu na jaře a máme před sebou druhou fázi, která se intenzivně připravuje,“ uváděl při své poslední návštěvě Ústeckého kraje ministr dopravy Dan Ťok.

U Litochovic teď skutečně panuje čilý pracovní ruch. Druhá etapa sanace ale nebude podle zjištění Českého rozhlasu plynule navazovat na tu první, a v létě se tak v místě sesuvu zřejmě nebude dít vůbec nic.

Předchozí vedení ministerstva dopravy i Ředitelství silnic a dálnic podle současného ředitele podniku Jana Kroupy další postup vůbec neřešilo.

Přehrát

00:00 / 00:00

Sanaci svahu na D8 komplikuje legislativa. Podrobnosti zjišťovali Eva Kézrová a Jan Bachorík

„Je ale potřeba se se sesuvem vypořádat jako s celkem. To bohužel ten havarijní výměr a práce, které byly provedeny, nezajistily. Někdy v září tohoto roku bychom vypsali otevřené řízení na sesuv, ale to je ideální varianta,“ říká Kroupa.

V čem je tedy problém? Zatímco řešení havarijního stavu, v tomto případě odvoz zeminy ze zhruba dvou set metrů rozestavěné dálnice, nevyžaduje tolik povolení, na celkovou sanaci svahu mezi 55. a 58. kilometrem D8 se musí vypsat otevřené výběrové řízení. A jeho příprava zabere několik měsíců.

„Ředitelství silnic a dálnice je na začátku, v tuhle chvíli zadává dokumentaci pro územní rozhodnutí, dokumentaci pro stavební povolení a zadávací dokumentaci stavby. Je potřeba, aby majetkoprávně vypořádalo pozemky, na kterých sesuv vznikl, a teprve potom můžeme soutěžit,“ vysvětluje šéf ŘSD.

Termín dostavby dálnice se nemění. Zatím

Zabezpečení svahu u Litochovic je ale podmínkou dostavby dálnice D8 přes České středohoří, přičemž termín zprovoznění - prosinec 2016 - se zatím nemění.

Jenže to nebude tak jednoduché. Vinou soudních řízení se staví už hodně let, a tak se mění i náklady. Podle výkladu Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže přesahují vícepráce zákonných 20 procent, a tím podle ministra Ťoka nastává zvláštní situace.

Sesuv půdy na rozestavěném úseku dálnice D8 při povodních 2013 | Foto: Český rozhlas

„My bychom měli podle velmi puristického výkladu zákona soutěžit vícepráce, a tím pádem na stavbu, kterou dělá jeden dodavatel, dostat někoho dalšího. To by celou věc komplikovalo jak z hlediska garancí, ale také z hlediska časového. Chceme se této situaci vyhnout,“ připomíná Ťok.

Ve skutečnosti ale zvýšení nákladů na dostavbu šestnáctikilometrového úseku mezi Losovicemi a Řehlovicemi není ani zdaleka tak vysoké. Podle ředitele Kroupy jde o úhel pohledu.

„Když odečtu plusy a minusy, plusy znamená vícepráce, minusy znamená méněpráce. Tam se potom stavba pohybuje na úrovni pěti procent navýšení. Problém je, že dneska podle výkladového stanoviska ÚOHS já vlastně sčítám pouze plusové položky a nemůžu od toho odečíst minus,“ upozorňuje Kroupa.

Tento problém by měla vyřešit novela zákona, která už je v Senátu.

Eva Kézrová, Jan Bachorík Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme