Pravěký ještěr od Zdeňka Buriana byl předlohou pro japonskou Godzillu
Právě dnes uplynulo 110 let, co se narodil jeden z nejvýraznějších českých ilustrátorů Zdeněk Burian. V žádné české knihovničce nechyběla kniha s jeho ilustracemi. Burianovy kresby pravěkých ještěrů, brontosaurů a mamutů ovlivnily generace velkých i malých čtenářů. Jak ale teď nově vychází na světlo, ovlivnily nejenom je. Burian zřejmě zaujal i japonské filmaře, kteří natočili legendární Godzillu.
Zdeněk Burian bydlel jako dítě se svou rodinou ve Štramberku. A v tomto severomoravském městě má také od roku 1992 vlastní muzeum. Založil ho sběratel Burianova díla Aleš Durčák.
Zdeněk Burian by oslavil 110. narozeniny. Jeho ještěr se stal předlohou pro japonský film Godzilla, říká Michaela Vetešková.
Právě on před několika měsíci sledoval dokument o natáčení filmu z roku 1954 Iširó Hondy s názvem Godzilla. A všiml si, že se v jednom záběru objevil výtvarník Teizo Tošimicu, který měl na stole při kreslení Godzilly rozloženou knihu s reprodukcí Zdeňka Buriana.
„Pokud jde o knižní ilustraci, nemá podle mého názoru Zdeněk Burian konkurenci v tom, jakým kongeniálním způsobem vytvořil vazbu s autorem textu,“ říká Durčák.
„Když čteme knihu s obrázky Zdeňka Buriana, jsme rázem v tom fantastickém, v té chvíli však naprosto realistickém světě. A je nám dobře.“
Zdeněk Burian se narodil 11. února 1905 v Kopřivnici na Novojičínsku. Prvních pět let života ale strávil v nedalekém Štramberku. Tam se zamiloval do jeskyně Šipka, kde prokazatelně žili pravěcí obyvatelé. Odtud pravděpodobně pochází i jeho vášeň pro pravěk. V roce 1992 ve městě vzniklo Muzeum Zdeňka Buriana, které Durčák vede.
Pramen: ČTK
Geniální ilustrátor a znalý etnograf
Durčák ve svém vyprávění dál dodává, že Burian o této inspiraci nevěděl. Jeho obrázek pravěkého ještěra poprvé vyšel v knize Divy prasvěta roku 1942.
S kolegy teď Durčák řeší ale další záhadu.
Z jaké knihy japonský výtvarník Godzilly čerpal, protože takovou publikaci neznají. Podle nich šlo o speciální knihu pro Japonsko. Díla Zdeňka Buriana se v Tokiu vystavovala deset let.
Informaci o Godzille zveřejnil Durčák až v souvislosti s výročím Zdeňka Buriana. Navíc v muzeu, které ročně navštíví až 10 tisíc lidí, připravil také speciální výstavy. Na nich se návštěvníkům snaží ukázat, že Burian nebyl jen výtečný ilustrátor.
„Pravěk de facto byla jeho živnost, ale jeho hlavním životním zájmem, záběrem byl národopis. Zdeněk Burian byl velkým etnografem. To bylo jeho celoživotní téma. Ctil tzv. primitivní národy, nedůvěřoval civilizaci. Neměl rád techniku,“ zdůraznil Aleš Durčák.
Zdeněk Burian vytvořil 14 až 15 tisíc děl.